Microsoft med salgstall for WinPhone7

– Lovende start på ny mobilæra, mener selskapet.

Microsoft nye mobilplattform, Windows Phone 7, ble offisielt lansert for snart to måneder siden. I går kunngjorde selskapet at mobilleverandørene har solgt mer enn 1,5 millioner Windows Phone 7-enheter de første seks ukene etter lanseringen. Tallene sier ingenting om hvor mange mobiler som har blitt kjøpt av sluttbrukere eller hvor mange som finnes på lagrene i salgskanalen.

Sjef for Microsofts Mobile Communications Business and Marketing Group, Achim Berg, mener uansett at dette er en lovende begynnelse.

Det er vanskelig å si om dette er mye eller lite, for det er så mange faktorer som spiller inn. Vi prøver oss med noen sammenligner likevel.

Den første iPhone-modellen behøvde 74 dager på å nå én million solgte enheter. Men dette var i 2007. Tilsvarende tall har også blitt nevnt om Motorolas Android-baserte Droid-mobil i 2009. Det er uklart om disse tallene handlet om salg til sluttkunder eller om antall leverte enheter fra mobilprodusentene.

Forskjellen er at Windows Phone 7-tallene ikke gjelder én mobilmodell i USA, men salget av ti ulike modeller i noe slikt som 30 ulike land. Mange av disse var riktignok ikke tilgjengelige i alle markedene fra starten av, og lanseringen i blant annet Norge må anses som å være ganske amputert, siden verken norsk språk eller fullt tjenesteutvalg ennå har kommet på plass.

Noe annet man kan sammenligne med, er salgstallene for Windows Mobile. I 2009 ble det ifølge Gartner solgt omtrent 15 millioner Windows Mobile-baserte smartmobiler. Det tilsvarer 1,25 millioner enheter i måneden eller omtrent 1,73 millioner på seks uker.

Men smartmobilmarkedet har som ventet hatt en kraftig vekst fra i fjor til i år. IDC opplyste tidligere i høst at selskapet forventet et salget salg av Windows-baserte mobiler på drøyt 25 millioner enheter, eller gjennomsnittlig mer enn to millioner i måneden.

Windows Phone 7 er fortsatt nytt og ukjent for de fleste. I de seks første ukene var det nok først og fremst entusiastene som kjøpte den. En del har nok også havnet under årets juletrær. Etter det vil salget trolig gå en del ned, før det bygger seg opp igjen utover våren.

Microsoft sier at selskapet satser langsiktig med Windows Phone 7, men spørsmålet er hvor god tid selskapet egentlig har på å oppnå kritisk masse. Microsoft kommer sent inn på arenaen med den nye plattformen, og ingenting tyder på at konkurransen kommer til å bli mindre i årene som kommer.

    Les også:

Til toppen