Microsoft mister markedsandeler

Microsoft mistet faktisk andeler i det globale programvare-markedet i fjor. Her er de to vekst-vinnerne:

I et fersk rapport fra analyseselskapet IDC som tar for seg hele programvare-markedet, avsløres det spennende tall for fjoråret. For mange tror nok at fordi Microsoft stadig lanserer nye produkter, spiser selskapet markedsandeler, men det er feil.

IDC har først samlet inn salgstall fra alle de store programvarehusene i fjor og sammenlignet dem med tilsvarende tall fra 2005. IDC mener de har klart å plukke ut annet salget og at tallene faktisk viser ferdigpakket programvare-salg. IDC har dermed trukket fra for eksempel Xbox-salget til Microsoft og konsulenthjelpen mange tilbyr.

Tallene viser at Microsoft ikke imponerer så mye: Microsoft løftet omsetningen fra 35,3 til 37,1 milliarder dollar i fjor, en vekst på bare 4,8 prosent. Totalt løftet hele markedet seg med 8,5 prosent og Microsoft taper altså totalandeler, men har dog 16,1 prosent av totalmarkedet.

IBMs programvaresalg økte med 6,8 prosent til 19,9 milliarder, men det er Oracle og SAP som er den store vinneren.

Oracle løftet programvare-salget med hele 17,3 prosent fra i 2005 og solgte for 13,8 milliarder dollar. På fjerdeplass ligger SAP som økte med 11,9 prosent.

IDC-tallene viser at Symantec på 5. plass falt. Så kommer faktisk HP, EMC, CA, Adobe, Fujitsu, Cisco, Sage, Autodesk og Sun. Selskaper som Apple og Novell (etter et fall på 9,2 prosent) er nesten på bunnen over listen av de 50 største.

Tallene avslører også andre tall for programvare-bransjen som nok vil overraske mange: Applikasjoner - altså all programvare vi bruker, inkludert for eksempel Office, står faktisk bare for litt under halvparten av det totale programvare-salget.

Det totale salget av ferdigpakket programvare (i motsetning til skreddersydd utvikling for enkeltkunder) endte på 230 milliarder dollar.

"System infrastructure software", som utgjør alt på servere av databaser og mellomvare og samt trolig operativsystem på PCer, utgjorde 30,1 prosent av salget. Den tredje delen av markedet, er verktøy for utvikling og utrulling som utgjør 21 prosent

Til toppen