Microsoft mister nok en viktig toppsjef

Mens Microsoft forsøker å kjøpe Yahoo, mister de sine egne toppsjefer merkelig fort.

Microsoft har lykkes i veldig mye, men målet om at de også skulle dominere på internett har de aldri nådd: Og midt oppe i Microsofts tøffeste angrep på Google, rakner det litt på hjemmebane for programvare-giganten.

For Microsoft forsøker å kjøpe opp Yahoo, trolig verdens mest besøkte portal for bli stor nok mot Google. Yahoo og MSN bør slås sammen for å bli en stor nok konkurrent til Google og tiltrekke nok søkeannonser, mener Microsoft.

Men samtidig som det lekker ut at Microsoft har nye møter med Yahoo-ledelsen for å overbevise dem, måtte Microsoft innrømme nye, dårlige nyheter i går.

Microsoft offentliggjorde i går at tidligere salgssjef på MSN, Joanne Bradford, har sagt opp. Og Bradford var ikke salgssjef lengre. Hun ble MSN-sjef for bare en måned siden etter at Steve Berkowitz sa opp.

Og tapet av Bradford svir, hevder kilder Wall Street Journal har pratet med. For hun var en sjelden figur i Microsoft med sin annonsesalgsbakgrunn. Bradford skal ha vært den drivende kraften i salgsarbeidet i en organisasjon som fokserer på teknologi og programvare.

Og det litt merkelige er at Bradford ikke hopper videre til noen ny stjernejobb - hun skal bli sjef for et lite nettannonse-selskap - åpenbart med mye lavere lønn. Om Bradford har blitt skjøvet ut etter bare en måned ville vært uvanlig, men det er en mulighet.

I tillegg til kampen om Yahoo, etterlater Bradford seg en annen stor utfordring til sin etterkommer. Microsoft har betalt 6 milliarder dollar for nettannonse-selskapet aQuantive og er nå i ferd med å overta selskapet.

Til toppen