Microsoft når milepæl for Office 365

Sammenligner abonnementveksten med Instagram og Facebook.

Microsoft lettet i går litt på sløret om hvordan det går med salget av Office 365, nærmere bestemt Home Premium-utgaven – en abonnementsordning for forbrukere som inkluderer noen av de mest sentrale Office-applikasjonene, og hvor hvert abonnement kan bruke på tvers av inntil fem pc-er.

Nå har antallet abonnenter passert 1 million, noe Microsoft er veldig fornøyde med. Det har gått drøyt hundre dager siden lanseringen.

I kunngjøringen sammenlignes Microsoft hvor lang tid en rekke kjente tjenester brukte på å nå 1 million brukere. Kortest tid, blant de som er nevnt, er Instagram 2,5 måneder. Facebook brukte derimot 10 måneder, ifølge diagrammet til Microsoft. Det kan legges til at Google+ fikk 25 millioner brukere på en knapp måned, mens tjenesten fortsatt var i betafasen og kun personer med invitasjon fikk tilgang.

Tiden ulike tjenester har brukt på å nå 1 million brukere. Kildene er BusinessInsider, hulu.com og Microsoft.
Tiden ulike tjenester har brukt på å nå 1 million brukere. Kildene er BusinessInsider, hulu.com og Microsoft. Bilde: Microsoft

Sammenligningene blir uansett som å sammenligne epler med pærer. Office 365 er en fornyelse av et eksisterende produkt, ikke en ukjent nykommer. Det kan man kanskje til nød si om Google+ også, men ikke om de fleste av produktene Microsoft sammenligner Office 365 med i kunngjøringen. Bortsett fra Hulu Plus, var samtlige helt ferske aktører uten kunder fra før.

Men det må også legges til at Office 365 Home Premium koster penger, mens de flere av de øvrige tjenestene er gratis eller «freemium»-baserte. Det er langt enklere å lokke brukere til å teste slike, nye tjenester enn nye tjenester hvor man betale fra første øyeblikk.

Hvordan abonnementsalget påvirker salget av nye Office 2013 til forbrukere, sies det ingenting om.

    Les også:

Til toppen