Microsoft Norge dropper Internett under XP-lansering

Mens den svenske avdelingen av Microsoft lanserte Windows XP med brask og bram på nettet fra sist torsdag, var det nesten helt stille på det norske internettet. Kun på Microsofts egne webtjenester, microsoft.no og msn.no, kunne man se at det var noe spesielt som foregikk.

Det er ikke mange som kan ha unngått å få med seg at Microsoft den siste uken har prøvd å banke inn navnet på et nytt operativsystem i hodene på folk.

IT-selskapet, som er svært opptatt av å predike sin .Net-strategi, hvor det sentrale begrepet er webtjenester, bruker enorme summer verden over for å få databrukere til å forstå at Windows XP er det eneste saliggjørende operativsystemet du kan benytte heretter, i hvert fall de nærmeste årene.

Samtidig får selskapet enormt mye gratis PR og oppmerksomhet gjennom en verdensomspennende presse- og mediedekning av begivenheten.

Sverige er et av ti utvalgte land som har fått tatt del i den globale kampanjen, og i tillegg allerede har fått en svensk versjon av operativsystemet ut på markedet. Norge må vente på sin lokale versjon. Den norske versjonen er forventet å være klar den 23. november.

Ifølge markedskoordinator Astrid Simonsen starter den norske kampanjen for alvor først den 5. november på TV og i avis.

Men ikke på Internett.

Simonsen opplyser at det eneste de gjør på nettet, er egenannonsering via egne nettsteder som MSN.no og Microsoft.no. I tillegg skal de ha en plakat på VG.no.

- I Norge har vi et helt annet budsjett enn både i Sverige og USA. Kampanjen har ikke startet ennå i Norge, men utifra tidligere erfaringer har vi valgt TV og print, sier hun.

- Men hvis dere har lavere budsjetter enn andre land, er vel ikke TV det billigste alternativet?

- Vi har rettighetene til Madonnas sang 'Ray of Light'. Sammen med mediebyrået har vi funnet ut at det vil skape større oppmerksomhet å sende dette på TV. I tillegg har vi trykket opp et eget magasin som vi har lagt ved Aftenposten og Hjemme-PC, sier hun.

205.000 magasiner gikk ut sammen med Aftenpostens morgennummer i forrige uke. Til sammen 350.000 spesialutgaver av 'Windows Magazine' er trykket opp på papir, og endel av dem blir også lagt ved neste nummer av bladet Hjemme-PC.

- Vi har valgt print for å forklare litt mer om produktet, sier hun.

Dermed har den norske virksomheten valgt en annen mediestrategi enn Microsofts hjemland, USA, hvor du i disse dager ikke kan gå inn på et nettsted uten å møte på XP- annonsering.

Også i Sverige utgjør Internett en betydelig del av markedsføringsmiksen.

- Hadde det vært opp til meg, hadde vi kjørt enda mer online enn hva vi har gjort, sier Jens Gorne. Han er sentral i XP-lanseringen i Sverige.

- Jeg synes Internett er et viktig medium, spesielt for denne type produkter. Vi forsøker å nå 'first users' og da betyr online veldig mye, mener han.

- Vi titter på hvor kundene finnes og putter reklamen på de 'sitene'. Dette gjør vi i samråd med vårt mediebyrå. Men hvert land har store friheter i hvordan de kan plassere kampanjene, sier han og viser til at i Sverige er TV primærmedium, print sekundærmedium og Internett er tredjevalget.

- Men vi bruker mye penger også på nettet, fastholder Gorne.

I Norge opplyser Simonsen at de bruker mye penger på event- og begivenhetsrelatert markedsføring. Hun anslår at de bruker 60 prosent av markedsbudsjettet til begivenhetsmarkedsføring, resten til andre mediebegivenheter.

Administrerende direktør Ole Morten Settevik har beordret alle de norske ansatte ut i felten. I flere dager har de vært ute i 13 ulike byer for å markedsføre XP personlig ulike plasser.

Settevik håper at lanseringen skal føre til at markedet i Norge snur for verdens største og mest kjente rendyrkede programvareprodusent.

Til toppen