ANALYSER

Microsoft Norge merker bedre tider

Det har vært vanskelig å få kundene ut av kontoret, men nå har det snudd, merker Microsoft-sjef Birger Steen.

23. feb. 2004 - 09:16

Har du ikke noe å handle for, er det liten vits å gå på kurs, IT-messer og kundeseminarer, uansett om de koster penger eller er gratis. Dette har IKT-bransjen fått erfare de siste årene.

digi.no kunne før jul fortelle at Microsoft Norge og deres partnere må se tilbake til tidlig på 90-tallet for å oppleve så liten interesse for IT-kurs.

Men nå ser det ut til å snu. Microsoft avsluttet sin seminarserie i Stavanger på fredag, etter å ha vært på turné i Tromsø, Trondheim, Oslo og Stavanger. I løpet av knappe fire uker har mer enn 5000 IT-ansatte deltatt på Microsoft-dagene.

- Dette er ny rekord. Vi har gjennomført slike seminarrunder tidligere, men aldri sett maken til interesse. Deltagertallet er tredoblet siden forrige runde sist høst, sier Astrid Simonsen, markedssjef i Microsoft Norge.

Dette gir klare signaler om at både optimismen og investeringsviljen er på vei tilbake i IT-bransjen. Microsoft hevder også å ha vært flinkere til å spisse budskapet og å finne stoff som har vært interessant for ulike målgrupper.

Det har vært en spesielt stor interesse for framtidsrettede produkter, sikkerhet og systemutvikling . Men også lanseringen av CRM og Office som understøtter arbeidsprosesser og bedriftsverdier har gitt en god uttelling. Det er Ementor som har vært strategisk partner til Microsoft i denne runden.

Microsoft har også holdt seminarer for kommunale virksomheter om hvordan disse kan dra nytte av den nye KS-avtalen for innkjøp av programvare og IT-tjenester.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.