Det er viktigere for Microsoft gjøre oppgraderingen til Windows 10 smidig for kinesiske pc-brukere, enn å fortsettet forsøket på å utfordre den kinesiske søketjenesten Baidu. (Foto: Skjermbilde, digi.no)

Bing

Microsoft ofrer Bing i Kina

Salg av Windows 10 er langt viktigere.

Microsoft kunngjorde denne uken at selskapet har inngått samarbeid med søketjenesten Baidu, som er den mest brukte inngangsporten til internett-basert innhold i Kina.

Leste du denne? USA og Kina forhandler om kyberpakt 

Baidu

Microsoft ønsker at så mange kinesiske pc-brukere som mulig oppgraderer til Windows 10. For å gjøre dette enklere, har Microsoft valgt å gjøre Baidu til standard søkemotor og hjemmeside i Microsoft Edge-nettleseren i Kina.

Dette skjer på bekostning av selskapets egen søketjeneste, Bing, selv om også denne fortsatt skal være tilgjengelig på det kinesiske markedet.

Bruker Bing: Microsoft fraråder Chrome og Firefox-nedlastninger 

Egen kanal

Baidu skal dessuten tilby en egen distribusjonskanal for Windows 10, «Windows 10 Express», som kinesiske nettbrukere kan benytte til å laste ned «en offisiell Windows 10-opplevelse», som det heter i Microsofts blogginnlegg.

Det kinesiske selskapet skal også tilby universelle Windows-applikasjoner for søk, video, nettsky og kart for Windows 10.

Les også: – Minst 75 millioner bruker Windows 10 

Til toppen