Microsoft og Google sammen mot patenttroll

Skal prøve å knekke GeoTag, som har saksøkt over 300 selskaper.

Google og Microsoft er sjeldent enige om noe. De kjemper om markedsandeler, og krangeler både når det gjelder søketeknologi, webvideo, personvern og opphavsrett. Og når en av deres nøkkelpersoner forlater skuta for å gå over til den andre, kan du være sikker på at søksmålene og advokatene følger etter.

I en slik situasjon er ingenting bedre enn en felles fiende. Nå har de to kamphanene ifølge m.paidcontent.org blitt enige om å gjøre felles front mot GeoTag, et Texas-basert selskap som lever av lokasjons- og posisjoneringsteknologi.

I hvert fall i navnet. For skal vi tro advokatene til Google og Microsoft er selskapets forrentingsmodell primært tuftet på å forsvare patentene sine i retten.

De to selskapene mener med andre ord at GeoTag er et rent patenttroll, som bare sitter og venter på at andre og langt større selskaper skal bruke teknologier og systemer som de mener å ha eneretten på. For deretter å slå nådeløst til gjennom rettsapparatet og innkassere millioner av dollar i gevinst.

GeoTag har så langt saksøkt over 300 selskaper for misbruk av sine patenter. Blant dem er Microsoft og Google. De mener at både Bing Maps og Google Maps bruker GeoTags teknologi uten lisens, og vil ha klekkelig kompensasjon for dette.

Også de øvrige selskapene GeoTags har saksøkt bruker kartsystemene fra Microsoft og Google på ett aller annet vis. Og det kan unektelig se ut som om selksapets ambisjon er å saksøke absolutt alle som bruker kart- og lokasjonsssystemene fra de to store IT-gigantene som en del av sine tjenester enkeltvis - i tillegg til Microsoft og Google selv.

Det vil med andre ord si en stor del av verdens nettbaserte virksomhet. Og da vil i hvert fall advokatstanden verden over juble.

Google og Microsoft jubler på ingen måte, og vil nå prøve å få kjent GeoTags patenter ugyldige. Rettsdokumentet kan leses i sin helhet på justia.com.

GeoTag har på sin side meldt fra til U.S. Securities and Exchange Commission (SEC) at aksjene deres er til salgs.

Dette tolkes av mange som et desperat forsøk på å selge unna før de blir innhentet av Google og Microsofts samlede juridiske ressurser. Med andre ord er det kanskje grunn til å frykte at den som eier GeoTag om en stund bare vil sitte igjen med ubetalte advokathonorarer.

Til toppen