Microsoft og Google takket nei

Det ble AOL Time Warner som stakk av med Facebook-konkurrenten Bebo.

Alle gispet da Google betalt 1,6 milliarder dollar for Youtube, men i etterkant var det billig, hverfall når man nå ser hva som betales for aktører som ikke er markedsledere i sitt segment.

Oppkjøpet Time Warner og AOL gjorde i går understreker at låneproblemene i USA foreløpig ikke har gjort noe dramatisk for IT- og internett-bransjen. For AOL skal betale 850 millioner dollar for sosiale nettverkstjenesten Bebo.

Time Warner har tidligere bommet tungt på oppkjøp av teknologi: Fusjonen/oppkjøpet av den gamle portal og internett-via-modem-kongen AOL regnes som den største og dyreste tabben under dotcom-årene. AOL hadde før dette kjøpt Netscape.

Ryktene om et salg av Bebo har gått lenge og det har blitt spekulerte i langt høyere priser og helt andre kjøpere. For mange trodde at både Microsoft og Google ville være interessert i å kaste seg inn i kampen om annonseinntektene på Facebook og Myspace. Microsoft kjøpte i fjor fem prosent av aksjene i Facebook.

Bebo er dog tredje størst i USA med sine 40 millioner medlemmer, men det er et langt fall fra Facebook og så Myspace og ned til Bebo. Men i England hevder selskapet å være størst.

Til toppen