Microsoft og Intel girer opp mot SOL

Scandinavia Online har lenge vært den ubestridte Internett-kongen i Norge, men nå vil Intel og Microsoft friste med nye tjenester og muligheter.

Utenlendingene ser virkelig til å ha fått øynene opp for hvor langt fremme Norge ligger på Internett. Samtidig som Schibsted planlegger å børsnotere SOL og hente ut milliardgevinster, dukker det opp konkurrenter som gjør SOL til en dverg.

Alle Internett-brukere benytter fra tid til annen generelle startsider for å navigere, noe som skaper enorm trafikk. Dette får nå nederlandske og Intel-deleide World Online til å satse i Norge. Samtidig girer Microsoft kraftig opp, blant annet med norske versjoner av en rekke tjenester fra USA.

Fra før er det klart at også AltaVista og Excite vil slåss med SOL og Yahoo.no om din Internett-bruk.

Microsoft utvider
Dette vil msn.no friste deg med fremover:

  • Konkurranser med gratis epost-konto (Hotmail)
  • Emnekantalog med 18.000 sider
  • Din egen tilpassede søkeside
  • Passord-tjeneste og forenklet e-handel
  • Lag din egen community-side
  • Søk som dekker flere internettsider

World Online holder på å etablere et norsk kontor som skal lage en ny startside og kanskje tilby Internett-tilgang, skriver Finansavisen. I første runde søker de bare etter en håndfull folk, men i løpet av et års tid mener selskapet at det vil ha 100 ansatte i Norge.

World Online har kontorer i 15 europeiske land og har i løpet av kort tid bygget seg opp til 70 ansatte i Danmark. Om selskapet skal bli en Internett-operatør - kanskje gjennom et oppkjøp - er foreløpig uklart

Microsoft har vært på plass i Norge i lengre tid, men tjenesten har ikke vært markedsført noe særlig. Selskapet tilbyr heller ikke Internett-tilgang i Norge slik de gjør i mange andre land, men Microsofts nettleser gir mye trafikk. Hvis du eller Internett-leverandørene din ikke har valgt noe annet, sender Internet Explorer deg til Microsofts norske hjemmeside når du starter opp nettleseren.

Blant annet av denne grunn vokser Microsoft-trafikken kraftig. I tillegg har en markedskampanje løftet trafikken på den norske Microsoft Network-siden (msn.no) til 375.000 forskjellige brukere i november, opp 100.000 bare siden august.

I løpet av de neste månedene ruster Microsoft opp de norske sidene kraftig. Noe av det som skjer kan du finne på de amerikanske sidene (msn.com), for de amerikanske sidenes utseende og innhold oversettes på løpende bånd.

- Vi vil kapre plassen Yahoo! har. Derfor holder vi på å lage en emnekatalog bestående av 18.000 pekere. Samtidig kommer vi til å ruste opp søkemotoren i mars med ny teknologi, forteller Ole Tom Seierstad hos Microsoft Norge til digi.no.

Msn.no har i dag en emnekatalog på 4800 lenker. Den nye katalogen lages og skal vedlikeholdes av Looksmart, som samarbeider med norske Fast. Seierstad kjenner imidlertid ikke til hvorvidt Fast-teknologi blir med på den norske siden.

Microsoft har dessuten et verdifullt våpen i kampen om dine Internett-besøk som både SOL, Yahoo, AltaVista og Excite mangler: Konkurrentene må før eller senere selge annonser og skape overskudd. Seierstad forteller at Microsoft skal ha annonser på msn.no, men det er ikke fokuset: For Microsoft ser på sine Internett-sider som verdifull markedsføring av deres øvrige produkter.

Til toppen