Microsoft og SGI: Samarbeid om 3D-grafikk

Microsoft og Silicon Graphics (SGI) vil sammen arbeide for utvikle programvare for realistisk 3D-grafikk for alle typer datamaskiner og konsumentelektronikk.

Selskapene kunngjorde ifølge InternetWeek onsdag denne uken en allianse for å skape nye applikasjonsprogrammeringsgrensesnitt (API) for Microsofts DirectX utviklingsarkitektur for Windows og SGIs Unix-plattform, Irix.

Hensikten er å gjøre avanserte applikasjoner, blant annet brukt til å lage spesialeffekter i filmen Jurassic Park eller militære flysimulatorer, tilgjengelige på rimeligere datautsyr som PC-er og håndholdte enheter.

Det felles prosjektet som har kodenavnet Fahrenheit, vil generere nye API-er basert på SGIs OpenGL, OpenGL SceneGraph og OpenGL Optimizer, samt Microsofts Direct3D og DirectDraw.

Tre komponenter er ifølge InternetWeek under utvikling i Fahrenheit-prosjektet. Fahrenheit lavnivå API vil bli den viktigste grafikk-API-en for Windows applikasjoner, mens SceneGraph API vil brukes til mer komplekse Windows og Irix applikasjoner.

Den tredje delen, large Model Visualization Extensions, vil være basert på SGIs OpenGL Optimizer og Hewlett-Packards DirectModel API. Den sistnevnte blir utviklet i samarbeid med Microsoft. Disse utvidelsene vil hjelpe utviklerne med å skape store tredimensjonale modeller.

Selskapene håper å kunne levere første runde av API-er i første halvdel 1999. Mer vil komme i år 2000.

Til toppen