Microsoft og Siebel i ny superallianse

Microsoft og Siebel offentliggjorde mandag en global allianse der selskapene sammen skal utvikle avanserte web-baserte tjenester for bedrifter.

Alliansen omfatter felles produktutvikling, globalt salgssamarbeid og integrert support for bedriftskunder, opplyser selskapene i en pressemelding, samtidig avviser både Microsoft og Siebel rykter i markedet om at Microsoft er på vei inn på eiersiden i Siebel.

Siebel Systems Inc, som leverer avanserte salgsstøttesystemer, såkalt CRM, skal sys sammen med Microsofts .Net-løsninger.

Les om .Net og konkurrerende løsninger:

Siebels styreformann og toppsjef Thomas M. Siebel (t.v.) og Microsoft-gründer, tidligere toppsjef og nåværende 'chief software architect' Bill Gates sier at selskapene "deler samme visjon for hvordan fremtidens forretningsapplikasjoner skal utvikles for å møte behovene i markedet".


Sentralt i denne visjonen står begrepet "web services" eller web-tjenester, som har vært aktuelt i omtrent to år. Teknologisk sett innebærer det å bruke XML-formaterte dokumenter og meldinger til å formidle forretningsprosesser over http-protokollen. Det innebærer at funksjonalitet må uttrykkes i kode som kan hentes fra andre Internett-tilkoplede maskiner og kjøres på alt fra mobiltelefoner til tunge servere.

Web-tjenester brukes til å integrere eksisterende interne og eksterne applikasjoner, til å trekke små og mellomstore bedrifter inn i digitale forretningsprosesser som de ellers ville ha måttet investere i EDI for å være med på, og til å sikre platformuavhengig kommunikasjon mellom kode som kjøres på svært forskjellige typer maskiner. Det siste året er web-tjenester i økende grad blitt uttrykket for IT-bransjens felles forhåpning om en bedre framtid.

Web-tjenester forener samtidig Microsoft-tilhengerne (.Net kort kan beskrives som Microsofts plattform for å utvikle og kjøre web-tjenester) med det kommersielle Java-fellesskapet og entusiastene som satser på åpen kildekode, og med Siebel-alliansen styrkes .Net-alternativet kraftig.

Siebel bistår hundrevis av verdens største organisasjoner med avanserte systemer for kundehåndtering, og det er disse salgsstøttesystemene som nå skal optimaliseres for Microsoft .Net.

Det betyr blant annet at nye produkter fra begge selskaper skal være fullt ut kompatible med hverandre ved lanseringstidspunktet, nye produkter skal lanseres samtidig av begge selskaper, og man skal samarbeide om produktutvikling, sikkerhet- og benchmark testing - for å nevne noe.

Og selskapene skal ta Siebels CRM-medisin: For første gang skal Siebel og Microsoft operere med ett kontaktpunkt for kunder de måtte ha felles, det være seg for salgskontakt, support og annen kundeoppfølging.

Til toppen