Microsoft og Yahoo klare for partnerskap

Det er ventet en kunngjøring i dag.

En rekke amerikanske nyhetsorganer, inkludert vanligvis velorienterte Wall Street Journal, melder at Yahoo og Microsoft er nær ved å inngå et partnerskap omkring Internett-søk og annonsering.

Dermed seg det ut til at Microsoft likevel vil få tilgang til Yahoos store brukermasser. Microsoft forsøkte i fjor å kjøpe Yahoo for 47,5 milliarder dollar, men feilet. En avtale vil trolig bety at Yahoo tar i bruk Microsofts Bing-søketjeneste på sine egne nettsteder.

Det er ventet at avtalen vil bli offentliggjort i dag.

Avtalen vil kunne styrke både Microsoft og Yahoo i selskapenes jakt på søkeandeler. Ifølge Comscore hadde Yahoo i juni en global andel på 8 prosent, mens Microsoft hadde en andel på 3 prosent. Selv sammenlagt er dette langt mindre enn Googles andel på 67 prosent. Både Microsoft og Yahoo har større andeler hvis man ser på USA alene.

Wall Street Journal siterer kilder som kjenner til saken. Disse forteller at avtalen ikke vil bety all verdens for brukerne av selskapenees nettsteder. Yahoo skal ifølge kildene fortsatt ta seg av salget av tekstannonsene som vises ved siden av resultatene på sine egne sider, men også på noen Microsoft-nettsteder.

Ifølge kildene til Associated Press er det ventet at annonsene vil bli levert ved hjelp av Microsofts annonseteknologi.

Det skal være uklart hva som vil skje med Microsofts annonsesalgsavdeling, og om avtalen også vil gjelde grafikkbaserte annonser.

Avtalen vil etter alt å dømme involvere deling av inntektene fra annonsesalget.

For Microsoft vil avtalen kunne bety tilgang til mer data som kan foredles med selskapets søketeknologi, noe som etter hvert vil kunne gi bedre søkeresultater.

Yahoo vil på sin side få flere nettsteder å selge annonser på, noe som kan være en fordel i konkurransen med Google om annonsekundene.

Det er ikke gitt at amerikanske konkurransemyndigheter vil akseptere avtalen, siden den kan føre til mindre konkurranse i dette markedet. Ifølge Wall Street Journals kilder vil de to selskapene argumentere for at avtalen vil forsterke konkurransen ved å bidra til at de to aktørene kan tilby et sterkere alternativ til Google.

Til toppen