Microsoft og Yahoo snakker sammen igjen

Men Microsoft skal ikke lengre være interessert i å kjøpe hele Yahoo.

Søndag publiserte Microsoft en svært kort erklæring der det gjøres rede for et nytt initiativ overfor Yahoo. Som kjent trakk Microsoft sitt bud på Yahoo i begynnelsen av mai, da Yahoo-styret sa at prisen, 33 dollar per aksje, var for lav. Siden har Yahoo hatt følere ute i forhold til Google, mens Microsoft tilsynelatende har begynt å vurdere alternativ som Facebook. I forrige uke ble det kjent at flere store investorer, blant dem Carl Icahn, har kjøpt store aksjeposter i Yahoo og agiterer for at selskapet må selges til Microsoft.

    Les også:

I Microsofts erklæring heter det blant annet følgende:

– [Microsoft] fortsetter å utforske og følge opp alternative løsninger for å forbedre og utvide sine nettjenester og annonseomsetning. Microsoft vurderer, og har presentert overfor Yahoo, et alternativ som innebærer en transaksjon med Yahoo men ikke en overtakelse av hele Yahoo.

Det understrekes at Microsoft på dette tidspunktet ikke foreslår å legge fram et nytt bud med tanke på å kjøpe hele Yahoo, men «forbeholder seg rettene til å vurdere dette alternative på nytt avhengig av framtidige utviklinger og samtaler som kan finne sted med Yahoo, med aksjonærer i Yahoo eller med andre interesserte parter».

Erklæringen avsluttes med å poengtere at det foreligger ingen garanti for at disse diskusjonene vil føre fram til en transaksjon.

Også Yahoo har publisert en erklæring om at det igjen er kontakt mellom dem og Microsoft.

Her heter det at Yahoo har fått bekreftet fra Microsoft at de på det nåværende tidspunkt ikke er interessert i å få til et oppkjøp av hele Yahoo. Yahoo sier at de er «åpne for å diskutere enhver transaksjon som fremmer deres aksjonærers interesser» og at deres styre vil vurdere alle alternativer, «også ethvert forslag fra Microsoft».

Ifølge amerikansk finanspresse, betraktes initiativet fra Microsoft som et defensivt utspill. Kilder i miljøet rundt Yahoo-ledelsen sier Yahoo og Google kan være svært nære en avtale om samarbeid innen søk-baserte annonser, og at Microsoft nå søker å hindre en slik avtale.

Google har ikke vært villig til å kommentere utviklingen.

I går fikk Microsoft-ansatte en e-postmelding fra Kevin Johnsen, sjef for selskapets avdeling for plattformer og tjenester, der Microsofts nye strategi for nettjenester ble beskrevet. Her sto det at Microsoft tar sikte på å skake opp søkemarkedet gjennom nye investeringer, utvide sine annonseinntekter gjennom partnerskap, og gjennomføre små og målrettede oppkjøp.

Johnsen understreket at Microsoft er i en ubehagelig situasjon i forhold til nettjenester ved å skrive: «Det er et faktum at ennå vi ikke er der vi ønsker å være på dette feltet, og vi har stått i denne stillingen lenger enn noen av oss liker.»

    Les også:

Til toppen