Microsoft øker prisene kraftig

Som ventet endrer Microsoft sine lisensregler, noe som vil doble totalregningen til enkelte kunder.

Lekkasjene kom tidlig i uken og i går kom bekreftelsen. Microsoft Corporation har gjort en rekke endringer i sine kontrakter og systemer for å selge programvare til større bedrifter. Bedrifter som går inn på de nye ordningene vil øke oppgraderingstempoet. Det er ikke vanskelig å tolke bakgrunnen for endringene. Om tre uker lanserer Microsoft Office XP og 25. oktober lanserer selskapet en ny stor oppgradering av Windows. Men oppbremsingen i den amerikanske økonomien og en større fokus på nytteverdi gjør trolig Microsoft nervøse for at ikke nok kunder skal kaste seg over oppgraderingene.


Dette problemet fikk Microsoft smake med Office 2000 og Windows 2000, understreker analyseselskapet Meta Group.

Microsofts nye lisensregler kommer som en følge av at programvare etter hvert blir stadig mer en tjeneste. Kunder skal derfor kunne leie eller lease den til enhver ferskeste versjon av Microsofts programvare. Selv om dette gir en større fleksibilitet og forenkler dagens kompliserte regler, advarer analytikere om at slike avtaler gjør at kunder ikke kan utsette innkjøp av oppgraderinger de føler de ikke trenger.

De nye lisensordningene består konkret av følgende:

  • Microsoft erstatter det de kaller en "alfabetsuppe" med ulike oppgraderingsalternativer - som VUP, CUP, PUP og UA. I stedet kommer Software Assurance, en rett til å oppgradere til den enhver tid siste versjon av produktene de bruker. Software Assurance kan kjøpes for en eller alle maskiner i en bedrift.
  • I tillegg vil kunder kunne lease programvare gjennom årlige avtaler i stedet for å kjøpe programpakker. Det kunden mister er retten til dagens evigvarende lisenser, noe mange nyter godt av.
  • Ut forsvinner blant annet Select Agreements. Dette har vært det mest populære alternativet for mellomstore bedrifter. Det største analyseselskapet, Gartner Group, stiller seg sterkt kritisk til Microsoft og påstår at det selskapet kaller forenkling egentlig betyr fjerning av muligheter.

For IT-sjefer som alltid skaffer seg det siste og nyeste fra Microsoft, betyr de nye reglene faktisk litt lavere priser. Men mange kunder hopper over oppgraderinger og for dem vil de nye ordningene bety økte priser. For de må betale for oppgraderingene selv om de ikke tar dem i bruk. Gartner Group har regnet på de nye prisene og funnet ut at en bedrift med 5000 PC-er som oppgraderer sin Windows, Office og annen Microsoft-programvare hvert tredje år vil betale 33-77 prosent mer enn i dag. Venter du til hvert fjerde år, vil du måtte betale 68-107 prosent mer, skriver Cnet.

For bedrifter som for eksempel vil hoppe over en Office-oppgradering, vil det lønne seg å kjøpe vanlige programpakker til småkunde-priser i stedet.

Under Software Assurance betaler bedriftene 29 prosent av fullprisen for et PC-program i året og 25 prosent av prisen for et serverprogram - hvert år. Dette er høyt mener Gartner Group, snittet i bransjen ligger på 17-22 prosent.

Microsoft hevder at de fleste kunder oppgraderer hvert 2,5. - 3. år og at 80 prosent av kundene deres vil betale det samme som før eller mindre. Men dette rimer dårlig med for eksempel tall Microsoft selv oppgir for Office-oppgraderinger. Hele 60 prosent av alle Office-brukere fortsatt bruker enten Office 95 eller 97, forteller Microsoft.

Gartner Group mener at de fleste hopper over annenhver oppgradering og bare bytter hvert fjerde år.
Til toppen