Microsoft ombestemte seg om Yahoo

Steve Ballmer forhandlet om å kjøpe Yahoo, men endte opp med å kjøpe et relativt ukjent selskap isteden.

For noen dager siden gikk det rykter om at Microsoft skulle kjøpe Yahoo. Etterpå kom det frem at de ikke skulle gjøre det allikevel.

Microsoft kjøpte isteden annonseselskapet Aquantive for seks milliarder dollar. Det var fire ganger mer enn hva Microsoft tidligere har betalt for et selskap.

- Jeg tror vi nå har alle delene vi trenger, sier Yusuf Mehdi, sjef for reklamestrategien i Microsoft, til deltagere på Goldman Sachs internettkonferanse i Las Vegas, ifølge Financial Times.

Microsoft jobber hardt for å få en andel av det raskt voksende og svært lukrative annonsemarkedet, men de ligger langt bak konkurrenten Google på dette feltet. Nå har de i praksis valgt å bygge seg opp stort sett på egenhånd.

Dersom de hadde kjøpt Yahoo istedenfor Aquantive, ville de i tillegg til den nødvendige teknologien også fått tilgang på en gigantisk trafikkmaskin som tiltrekker seg mange millioner brukere. Med Aquantive fikk Microsoft tilgang til teknologi og en imponerende kundeliste med annonsører, men trafikkmengden kan ikke sammenlignes med hva de ville fått hvis de hadde kjøpt internettgiganten Yahoo.

Til toppen