Microsoft overtar Hotmail

Microsoft annonserte onsdag oppkjøpet av Hotmail, en av de største tilbyderne av gratis, web-baserte e-post-tjenester.

Hotmail er et annonsefinansiert nettsted som formidler elektronisk post gratis. Selskapet ble startet for halvannet år siden, og går ennå ikke med overskudd. Ifølge Wall Steet Journal har også Netscape vist interesse.

Hotmails 9,5 millioner abonnenter gjør tjenesten svært interessant for den som vil ta opp kampen mot America Online (AOL). AOL passerte nylig ti millioner abonnenter. Til sammenlikning har Microsofts eget MSN (Microsoft Network) i underkant av to millioner e-post-abonnenter, etter å ha drevet i over to år.

Microsoft vil innlemme Hotmail i sine øvrige gratistilbud på MSN, blant dem reisetjenesten Expedia, aksjetjenesten Investor og bilsalgsstedet CarPoint. Hotmail-kundene skal gratis kunne sende og motta e-post fra enhver datamaskin tilknyttet verdensveven. Hittil har brukere måttet betale for å få e-post via MSN.

Verken Microsoft eller Hotmail har villet oppgi kjøpesummen, men analytikere anslår at den ligger et sted mellom 300 og 400 millioner dollar.

Redaktøren for Windows Magazine, Mike Elgan, sier til San Francisco Chronicle at dette oppkjøpet kan gjøre MSN atskillig mer konkurransedyktig.

- Likevel bør man huske at Microsoft de siste to og et halvt årene ikke har hatt noen suksess med å gjøre MSN mer attraktiv.

Hotmail appellerer spesielt til de som vil sende og motta privat e-post uavhengig av sitt arbeidssted og sin yrkes-e-post-adrese. Ifølge RelevantKnowledge er Hotmail det 14. mest populære nettstedet på hele Internettet. Selskapet ble grunnlagt av 29-år gamle Sabeer Bhatia. I oktober kjøpte Yahoo! en tilsvarende gratis e-post-tjeneste, Four11 Corp. med 750.000 abonnenter, for 95 millioner dollar.

En talsmann for Microsoft sier til Reuters at Hotmail har utviklet egen programvare for å håndtere store mengder e-post samtidig, og at denne programvaren også er en viktig grunn til oppkjøpet.

Til toppen