Microsoft på jakt etter mindre nettselskaper

Yahoo kunne gitt Microsoft alt i én jafs. Nå må Steve Ballmer satse på 100 småbiter, sier analytikere.

Inntjeningen på nettjenester, spesielt overfor forbrukere, har lenge vært et sårt punkt for Microsoft-sjef Steve Ballmer. I mars-kvartalet i år påførte avdelingen Online Services Division selskapet et tap på 745 millioner dollar, 407 millioner dollar i samme kvartal i fjor. Kjøpet av Yahoo skulle kurere det hele i én jafs. I helgen ble det klart at Yahoo ville selge seg dyrere enn Ballmer ville gi. Microsoft trakk budet, og må nå finne andre løsninger.

    Les også:

Ballmer har lenge slått fast at løsningen på problemet med inntjening på nettjenester, altså nettannonsering, er å kjøpe nettjenester som allerede er populære hos forbrukerne. I en orientering til Microsoft-ansatte i helgen lovet Ballmer å «søke partnerskap og investeringer» i både tjenester og teknologi. Også før bruddet med Yahoo understreket Ballmer overfor sine ansatte, ifølge Forbes, at «Yahoo er ikke en strategi, det er en del av en strategi».

I en kommentar til Wall Street Journal sier analytiker Jordan Rohan i Clearmeadow Partners at Microsoft kan enten prøve å skaffe seg alt i én jafs, eller prøve seg på 100 småbiter. Uten Yahoo, er bare det siste alternativet mulig.

Det er usikkerhet, også blant analytikere, knyttet til hvorvidt Microsoft helt har gitt opp å kjøpe Yahoo. Det er fortsatt mulig at et aksjonæropprør i Yahoo kan tvinge fram nye forhandlinger, da på Yahoos initiativ. Men det er få som tror at Microsofts utspill lørdag er et taktisk trekk for å tvinge fram nye forhandlinger. De fleste oppfatter det som at det nå er «100 småbiter»-alternativet som nå er valgt som hovedstrategi.

I intervjuer med Wall Street Journal og forretningsmagasinet Forbes, har Ballmer nevnt tre mulig oppkjøpskandidater: Facebook, AOL og MySpace. Forbes antar at Time Warner vil være mer enn villig til å avhende AOL, og at Rupert Murdoch sannsynligvis ikke vil tviholde på MySpace.

    Les også:

Til toppen