Microsoft prøver ut Office på abonnement

Tjenesten «Albany» testes av en gruppe forbrukere med tanke på lansering innen årsskiftet.

Microsoft kunngjorde fredag at de har iverksatt testing av en ny pakke med programvare på abonnement, rettet mot forbrukere. Pakken er døpt «Albany» og omfatter kontorpakken Office Home and Student 2007, sikkerhetspakken Windows Live OneCare samt fire andre Windows Live-tjenester: Mail, Messenger, Workspace og Photo Gallery. Workspace gir muligheten til å opprette en mappe på web for å dele dokumenter i en lukket gruppe, mens Photo Gallery er en tilsvarende tjeneste for bilder.

Abonnentene skal automatisk motta løpende oppdateringer av disse produktene, slik at de alltid har det nyeste sikkerhetsvernet og de nyeste funksjonene og forbedringene. Microsoft håper at pakken, med sin kombinasjon av nyttige applikasjon og enkel sikkerhet, skal appellere til et bredt utvalg forbrukere. Utvalget av applikasjoner og verktøy skal bygge på omfattende brukerundersøkelser.

Albany (uttales som hovedstaden i delstaten New York, det vil si «Ålbany») testes inntil videre av en lukket gruppe amerikanske brukere. Tanken er å kunne markedsføre pakken innen årsskiftet.

Microsoft sier at ett abonnement skal gjelde for inntil tre PC-er. Derved skal tjenesten kunne passe godt til både familier og til enkeltpersoner med flere maskiner, heter det.

Det understrekes at det ikke er meningen å kutte ut vanlig salg av Office 2007: Albany skal bidra til å gi forbrukere enda et alternativ.

Prisnivået kan tenkes å bli svært avgjørende: Microsoft sier bare at de vil komme tilbake til dette spørsmålet.

Office 2007 har vist seg vanskelig å selge på forbrukermarkedet: Få av dem som har tidligere utgaver ser noe særlig poeng i å oppgradere, mens nye brukere langt på vei får tilfredsstilt sine behov for tekstbehandling, regneark, presentasjonsprogram og database med gratis og fri programvare som OpenOffice.org. Microsofts lynmelder og web-baserte e-post er allerede gratis for alle med Windows. Det er en gratis mengde alternativer innen både lynmeldinger, e-post og PC-sikkerhet for forbrukere.

    Les også:

Til toppen