Den nye logoen til Bing ble tirsdag avdekket av Microsoft. I løpet av kort tid skal hele søketjenensten redesignes. (Bilde: Microsoft)

Microsoft pusser opp Bing

Vil bli enkel, ekte og direkte.

Microsoft avduker tirsdag det nye designet på søketjenesten Bing, som de håper vil bidra til et konkurransefortrinn i søkekrigen mot Google. I et blogginnlegg skriver Microsofts merkevaredirektør, Scott Erickson, at den nye logoen skulle være enkel, ekte og direkte.

Ifølge blog-posten har Microsoft brukt flere måneder på å finne måter å oppdatere Bings utseende slik at det skal representere hva tjenesten står for i dag – samtidig som det passer inn i moderselskapets, Microsofts, overordnede visuelle profil.

– Vi visste at vårt produkt utvikler seg forbi den tradisjonelle søkesiden. Vi bygger apper for Windows 8, vi integrerer søk til Windows Phone og Xbox. Dette var mye mer enn bare en ny logo eller en enkel «brainstorm», skriver Ericsson.

At Bing har fått en mer fundamental posisjon i Microsoft-universet er tydelig. Under Build-konferansen før sommeren, hvor digi.no var tilstede, ble det kjent at Bing blir en plattform, åpnet for utviklere. Les mer om det her: Bing blir plattform

En annen nettgigant som nyss har introdusert en helt ny visuell profil er Yahoo, og effekten skal ha vært god. Markedsandelen til Google er imidlertid helt dominerende. Microsofts andel gikk fra 16,9 til 17,9 prosent fra mars til august. Yahoo hadde i august en andel på 11,4 prosent mens Google har 66,9 prosent, melder Bloomberg News. Det skal med andre ord mye til for at Microsoft klarer å hamle opp med giganten.

Det nye designet er i skrivende stund ikke rullet ut i det norske markedet. Når dette vil skje er ikke kjent.

    Les også:

Til toppen