Microsoft regisserte leserbrev

"Spontane" henvendelser til amerikansk presse fra gode kunder, er blant tiltakene Microsoft har gjennomført for å vinne opinionen foran et avgjørende rettsmøte 21. april i striden mot USAs justisdepartement.

Microsoft har regissert "spontane" henvendelser til amerikansk presse fra gode kunder, iverksatt en stor annonsekampanje, endret kontraktene med kanalpartnere - og funnet nye måter å få Internett-tilbydere til å velge Microsofts nettleser og tjenerprogrammer. Tiltakene tar sikte på å påvirke striden med både sentrale og delstatsmyndigheter.

Ledere og jurister i Microsoft hadde 10. april (langfredag) et møte med ledende embetsmenn i USAs justisdepartement. Møtet kom i stand på initiativ fra Microsoft, og varte i tre og en halv time. Partene nektet å kommentere detaljene i forhandlingene. En talsmann for departementet sa bare at det ikke er uvanlig å møtes når man forhandler, mens Microsofts talsmann mente det hadde vært nyttig å utveksle informasjon.

Ifølge News.com er justisdepartementet spesielt opptatt av følgende momenter:

  • markedsføringen av Windows NT
  • kontrakter med innholdsleverandører og Internett-tilbydere som tar sikte på stenge markedet for Netscape
  • mulig ulovlig bruk av Windows til å erobre markedsdominans innen applikasjoner

Alle disse områdene er berørt av hendelser i påsken.

Dagen før møtet med departementet, altså skjærtorsdag, kunngjorde Microsoft at de ville endre kontraktsvilkårene med såkalte "kanalpartnere" og mange hundre andre innholdsleverandører som har oppnådd fordeler ved å vise logoen "leses best med Internet Explorer" på sine nettsteder.

Blant Microsofts samarbeidspartnere som får endrede kontraktsforhold er Walt Disney, PointCast, Ziff Davis og Time Warner (med blant andre CNN). Disse er såkalte "kanalpartnere" som vises på en egen kanalvelger ("channel bar"). Det er to punkter som gjøres om. Det ene er at nettstedene nå står fritt til å inngå avtaler med Netscape (eller andre) om en tilsvarende "leses best med"-melding for Communicator. En annen endring betyr at innholdsleverandørene ikke lenger behøver å legge ved Internet Explorer og ingen annen nettleser hvis de distribuerer innhold på CD-ROM.

Microsoft sier selskapet har til hensikt å avskaffe kanalvelgeren helt. "Active Channels" som gir tilgang til noen hundre innholdsleverandører skal derimot opprettholdes.

Tidligere i våres fjernet Microsoft tilsvarende eksklusivitetskrav fra avtaler med Internett-tilbydere, få dager før Bill Gates skulle vitne i en høring i Senatet.

Myndighetene i elleve delstater (California, Connecticut, Florida, Illinois, Iowa, Massachusetts, Minnesota, New York, South Carolina, Texas og Wisconsin) koordinerer sine bestrebelser med å forfatte formelle anklager mot Microsoft for brudd på konkurranselover. Utkastet til en slik anklage ble sirkulert i påsken. Bakgrunnen er påstått utnyttelse av etablert hegemoni innen databehandling til å vinne hegemoni på Internett, altså noe av det samme som opptar de sentrale myndighetene.

I påsken avslørte Los Angeles Times at Microsoft har brukt Edelman Public Relations til å koordinere framstøt overfor media. Selskaper over hele USA skulle sende "spontane" Microsoft-vennlige vitnesbyrd til lokalpressen. En talsmann for Microsoft forsvarte kampanjen ved å vise til at konkurrerenter som IBM, Sun og Oracle har gått sammen om en bredt anlagt kampanje mot Microsoft.

Samtidig har Microsoft kjørt en annonsekampanje i USAs ledende aviser. Det uttalte målet for denne kampanjen er å vinne opinionen i den kampen selskapet fører mot myndighetene. I en erklæring sier Microsoft at hensikten er å knytte diskusjonen om konkurranseforhold til "det sentrale prinsippet som selskapet forsvarer - evnen til enhver amerikansk bedrift å kontinuerlig fornye sine produkter ved å integrere ny teknologi og nye idéer."

I kvartsidesannonser i Washington Post, Washington Times, New York Times, og Seattle Times heter det blant annet: "Vi tror markedet skal avgjøre hva slags fornyelse forbrukerne ønsker. Hos Microsoft er friheten til å fornye for våre kunder mer enn bare et mål. Det er et prinsipp som det er verdt å forsvare." Annonsene vil følges opp av andre.

Tirsdag 21. april skal en egen rettsinstans bestående av tre dommere (tilhørende "United States Court of Appeals for the District of Columbia Circuit") behandle Microsofts krav om at anklagen som justisdepartementet fremmet i fjor høst - om utilbørlig bunting av Windows og Internet Explorer - avvises. Dette er den samme instansen som i vinter avgjorde at jusprofessor Lawrence Lessig fra Harvard University, dommeroppnevnt spesiell sakkyndig i striden mellom Microsoft og justisdepartementet, inntil videre må avstå fra enhver befatning med saken.

Tirsdag før påske utvekslet Microsoft og departementet igjen skriftlige argumenter for og imot Lessig. Microsoft kritiserer opprettelsen av en spesiell sakkyndig ("special master") generelt, og utnevnelsen av Lessig spesielt.

Microsoft har begynt å tilby Windows NT og annen tjenerprogramvare til Internett-tilbydere som greier å få sine abonnenter til å velge Internet Explorer. Dette er et svar på Netscapes frigiving av Communicator-koden, som gir Internett-tilbyderne en enkel måte å skreddersy denne nettleseren til sine abonnenter. Microsoft peker på at Internet Explorer Administration Kit lar Internett-tilbyderne justere nettleserens grensesnitt, utgangsinnstillinger og bokmerker, og at dette utgjør en skreddersøm som kan tilfredsstille abonnentenes behov.

Microsoft har lagt betingelser for denne skreddersømmen som gjør at selskapet kan følge med på nye brukere av Internet Explorer. For å få inntil to gratis eksemplarer av NT 4.0 Server, Proxy Server 2.0 og NT Option Pack, må en tilbyder overbevise minst 500 abonnenter til å nytte tilbydernes egen utgave av Internet Explorer innen utgangen av juni. Kommentarer i amerikansk presse går ut på at dette er betingelser som retter framstøtet mot små Internett-tilbydere. Programpakken som tilbys i premie, koster rundt 1800 dollar på det vanlige markedet.

Midt oppe i alt dette har Microsoft kommet med flere erklæringen for å bekrefte at Windows 98 er i rute, og at lanseringsdatoen er 25. juni. I disse erklæringene legger selskapet vekt på forhåpninger om at man innen da har forhandlet seg fram til enighet med justisdepartementet.

Til toppen