Microsoft røper produkt-tall

Microsoft avslører interntall som blant annet viser hvor små de er på økonomi-systemer.

Microsoft avholdt i går i Redmond en gjennomgang for finansanalytikere. Microsoft la nylig frem kvartalstall, men da kom bare de vanlige tallene for deres interne divisjoner. I går kom derfor et annet interessant sett med tall, for Microsoft gav detaljer på produktnivå.

Selskapet røpet ikke hvor store de dominerende Windows og Office er, men Microsoft la frem tall for deres andre hovedprodukter og de er avslørende. Amerikanske analytikere ble vist grafen under.

Microsoft-grafen viser også gjennomsnittlig omsetningsvekst - per år - siden finansåret 2002. Og den er imponerende. De fleste av produktene vokser opp mot 30 prosent i året og omsetningen på Sharepoint har vokst 67 prosent i året siden lanseringen.

Tallene understreker blant annet hvor viktig enkelte av serverproduktene er - og hvor lite viktig økonomisystemene er. Navision, Axapta, CRM og to andre systemer er til sammen en liten post i Microsofts regnskaper. Grafen viser dessuten også hva Microsoft har selger av annonser på sine nettsider - det er dette slaget Microsoft så langt har tapt mot Google.

Men tallene viser ikke resultat per produkt. Om Microsoft tjener penger på Xbox-spillmaskinen er uklart - hver maskin selges med tap og Microsoft må tjene inn pengene på spillene.

Til toppen