Det såkalte nettleservalget var et dialogvindu som europeiske Windows-brukere skulle tilbys, som ledd i et forlik Microsoft gjorde med EU-kommisjonen. Da forliket ble brutt fikk Microsoft servert en saftig bot. Nå krever en Microsoft-investor at ledelsen i selskapet må stå til ansvar.

Microsoft saksøkt for nettleservalg-fiasko

EUs rekord-bot får juridisk etterspill.

EU var nådeløse da Microsoft brøt avtalen som beordret dem å eksponere Windows-kunder for alternative nettlesere.

I mars i fjor straffet de programvaregiganten med en bot på 4,17 milliarder kroner, tidenes straff for avtalebrudd med EU-kommisjonen.

Microsoft skyldte på et teknisk glipp, da de forklarte hvordan millioner av pc-brukere ikke hadde fått det såkalte nettleservalget, som var del av et forlik.

Saken har bakgrunn i at Opera Software anmeldte Microsoft for ulovlig monopolvirksomhet i 2007, grunnet buntingen av Internet Explorer i Windows.

Nå får rekordboten et rettslig etterspill også i USA, der styret i Microsoft er blitt saksøkt for tabben som endte med å koste dem så dyrt.

Søksmålet ble levert en føderal domstol i Seattle fredag av Microsoft-aksjonær Kim Barovic, melder nyhetsbyrået Reuters.

Microsofts medgründer Bill Gates er blant toppene som blir saksøkt.
Microsofts medgründer Bill Gates er blant toppene som blir saksøkt. Bilde: Humberto Carreno / startraksphoto / All Over Press

Søksmålet er rettet mot styret og ledelsen i programvareselskapet, inkludert medgründer Bill Gates og tidligere konsernsjef Steve Ballmer, som øverste ansvarlige for tabben. Videre hevder saksøkeren at styrets egen etterforskning av skandalen ikke har vært tilstrekkelig.

Anslagsvis 15 millioner europeiske brukere av Windows 7 med servicepakke 1 fikk ikke se valgskjermen i perioden mellom mai 2011 til juli 2012.

Barovic framholder i sitt søksmål at hun har bedt styret i Microsoft å etterforske hvordan denne glippen kunne skje, og krever at ledelsen må holdes til ansvar hvis de ikke har utført pliktene sine.

Microsoft har foruten en kort henvisning til «teknisk feil» aldri offentlig redegjort for årsaken til glippen, som altså påførte dem et tap på drøyt fire milliarder kroner.

Etter at søksmålet ble kjent fredag har styret i selskapet sendt ut en uttalelse der de avviser kravene til Kim Barovic.

– Styret har etter en grundig vurdering kommet fram til at det ikke finnes grunnlag for et slikt søksmål, heter det i uttalelsen Reuters gjengir.

    Les også:

Til toppen