Microsoft selger byrå for nettannonser

Razorfish er et av verdens største byråer for interaktiv nettannonsering.

Ifølge Financial Times har Microsoft bedt forretningsbanken Morgan Stanley finne en kjøper for Razorfish, et byrå for interaktiv nettannonsering som Microsoft overtok da de kjøpte reklameselskapet Aquantive for seks milliarder dollar i mai 2007.

Razorfish har 2000 ansatte og en årsomsetning på rundt 400 millioner dollar, og er basert i Seattle. Selskapets verdi anslås til mellom 600 millioner og 700 millioner dollar, ned fra rundt 800 millioner dollar i en vurdering gjort av fagbladet Advertising Age.

Det skal være en interessekonflikt mellom Razorfish og Microsofts egen satsing på løsninger for nettannonsering, Microsoft Advertising. Et salg av Razorfish i august, to år etter at kjøpet av Aquantive ble fullført, skal også gi en skattefordel.

En mulig kjøper, ifølge Financial Times, er franske Publicis Groupe, som har varslet at de ønsker å utvide innen nettannonsering, og som nylig har gjennomført en omstrukturering for å frigjøre kapital. Andre mulige kjøpere er Omnicom og WPP.

Det skal være en generell trend at reklamebyråer søker å styrke seg innen nettannonsering, i forkant av forventet økt satsing på online markedsføring etter hvert som den økonomiske situasjonen bedres.

    Les også:

Til toppen