Microsoft selger feilslått dotcom-håp

Mange håpet å tjene penger på å selge kvalitetsinnhold på nett, blant dem Microsoft, men nå er det slutt.

Microsoft var en av svært mange som satset på å etablere en nettpublikasjon med betalt abonnement under dotcom-årene. Slate ble åpnet tidlig - 1996, men ble aldri noe stor suksess, til tross for høykvalitetsinnhold.

Mange synes nok det også var vanskelige å plassere Slate. Men i USA, et land som mangler nasjonale aviser slik vi har i Europa, påtok Slate seg en kommentator/reportasje-rolle. Noe av innholdet er gratis, mens annet krever betaling.

Slate kunne likevel imponerende nok skilte med seks millioner brukere, men trolig var få av dem betalende. For nå er nettpublikasjonen solgt til en av USAs største og mest innflytelsesrike aviser, Washington Post.

Prisen er i amerikansk sammenheng og for Microsoft for lommerrusk å regne - mellom 15-20 millioner dollar - noe over 100 millioner kroner - skal Washington Post ha betalt, skriver Wall Street Journal.

Til toppen