Microsoft skal hamre inn tre produkter

Med et rekord-budsjett skal Microsoft nå teppebombe IT-markedet med reklame.

Microsoft mobiliserte i går til den største lanseringen i selskapets historie: Fem år gamle Windows XP er erstattet med Vista, tre år gamle Office 2003 byttes ut med Office 2007, og for å sikre bedriftsbrukerne en helhetlig opplevelse av alt det nye, er også gruppevareserveren Exchange oppgradert til versjon 2007.

Microsofts øverste leder Steve Ballmer benyttet Nasdaq-børsen i New York som arena for sitt personlige bidrag til lanseringene.

Og samtidig går startskuddet for tidens markedsføringskampanje. Microsoft skal svi av 500 millioner dollar, eller cirka 3,1 milliarder norske kroner etter dagens dollarkurs. Pengene skal brukes til å markedsføre Windows Vista, Office 2007 og Exchange Server.

Hvor stor del Microsoft Norge har av dette budsjettet er ikke kjent. I den nærmeste tiden vil fokus hos Microsoft nesten utelukkende være fokusert på disse tre produktene.

For en gangs skyld har Microsoft et samlet budskap for hele tre produkter. Hovedbeskjeden til kundene er enklere samarbeid, bedre sikkerhet og lavere IT-konstander.

Selv om det er bedriftsmarkedet som får Vista først, er det få som tror at gjennomslaget for operativsystemet vil komme der, trass i alle fordelene det nye operativsystemet og de tilhørende applikasjonene innebærer.

Analyseselskapet Gartner antar for eksempel at for det fleste større bedrifter, vil overgangen ta fra tolv til atten måneder. De tror kalenderen vil vise 2010 før bedrifter teller flere Vista PC-er enn PC-er under dagens Windows XP.

Når det gjelder Office, må Microsoft overbevise bedriftsmarkedet at en oppgradering faktisk er påkrevet. Tre forhold kan gjøre dette vanskelig: Det er ingen enkel oppgave å omorganisere arbeidsflyt og rutiner slik at de passer inn i Microsofts visjoner. Grensesnittet er endret, slik at en overgang vil kreve en ekstra innsats i opplæring. På den andre siden virker gratis alternativer til Office og Exchange stadig mer tiltrekkende, særlig innen offentlig sektor og blant småbedrifter.

Derfor var mye av Ballmers budskap rettet mot utviklere. Microsoft oppfatter Office også som en plattform for å utvikle løsninger tilpasset bedrifter og sektorer. Han ser for seg et voksende marked for Office-spesifikke kontorapplikasjoner. Blir disse tiltrekkende nok, kan de påvirke bedrifters oppfatning av hvordan kontorprogramvare bør virke, og vinne gehør for Microsofts påstand om at det er mer å tjene på økt produktivitet med Office enn det er å spare på å velge gratis alternativene.

    Les også:

Til toppen