Microsoft skal lære barn å programmere

Men glem tastaturet. Bruk heller Xbox-kontrollen til å lage nye spill.

Mange av oss som vokste opp på 1980-tallet og som fikk mast seg til eller spinket og spart nok til å kjøpe en Commodore 64, fikk også et fantastisk mulighet til å lære noe nytt, nemlig programmering. Commodore 64 ble levert med en BASIC-tolker og lite annet på programvaresiden.

Som bruker måtte man enten kjøpe eller kopiere spill og programvare, eller skrive sitt eget. Populært var det også å kjøpe blader som inneholdt BASIC-kode man kunne skrive inn. Man lært gjerne mye av skrivefeilene man gjorde.

Denne muligheten er ikke like selvfølgelig i dag. Ikke fordi det ikke finnes lett tilgjengelige utviklingsverktøy, men fordi terskelen for å lage noe som kan brukes til noe, har blitt langt høyere. Dette skyldes også at forventningene til programvare blant brukerne er langt høyere i dag enn de var for 25 år siden.

Rick Rashid, sjef for Microsoft Research, under PDC 2008.
Rick Rashid, sjef for Microsoft Research, under PDC 2008.

Under en tale under denne ukens Professional Developers Conference i Los Angeles, fortalte Rick Rashid, som er sjef for Microsofts forskningsavdeling, Microsoft Research, at hans kone hadde tatt fri et halvt år for å lære barna på 7 og 8 å programmere. Fru Rashid er etter alt å dømme en dyktig utvikler selv og lærte barna å lage programvare i Visual Studio.

De fleste foreldre har verken kunnskaper eller mulighet til å gi sine barn tilsvarende opplæring. Det innser også Microsoft. Derfor er Microsoft Research i gang med et prosjekt som kalles Boku.

Boku er et nytt visuelt programmeringsspråk som er spesielt laget for å skape spill. Det mest spesielle med Boku er at det ikke krever bruk av tastatur. I stedet benyttes en spillkontroll av typen som benyttes sammen med Xbox 360. Boku kan da også kjøres på Microsofts nyeste spillkonsoll, i tillegg til på PC-er med Windows.

Brukergrensesnitt for programmering av Boku
Brukergrensesnitt for programmering av Boku

Sentralt i Boku-prosjektet er brukergrensesnittet for programmering. Det hele er svært enkelt og ikonbasert.

Programmene består av flere sider, som er delt opp i regler. Reglene er igjen delt opp i betingelser og handlinger.

Selv om man med Boku-språket ikke kan gjøre like mye og detaljert som med vanlige programmeringsspråk, skal språket kunne gi barn en innføring i grunnprinsippene for programmering på en enkel og intuitiv måte hvor man raskt kan se resultatene av det man har gjort.

Selve språket tar i bruk en rekke primitiver fra den virkelige verden, for eksempel kollisjoner, farger og syn. Selvfølgelig er det også mulig å skyte.

Inkludert i pakken er også et interaktivt verktøy for terrengredigering, slik at man kan skape verdener med vilkårlig størrelse og utforming.

Brukerne kan dessuten velge mellom 20 ulike figurere som har forskjellige evne.

Systemet støtter dessuten deling med andre brukere.

Rashid fortalte ikke noe om i hvilken form Boku vil tilbys, men det skal lanseres i begynnelsen av 2009.

En gjennomgang av hvordan man utvikler i Boku finnes i denne videoen.

    Les også:

Til toppen