Microsoft skal slå Google med design

Med et nytt søketriks og penere design håper Microsoft å slå Google.

I et forsøk på å stoppe flukten til Google og hente tilbake brukere, har Microsoft lekt med et ganske radikalt anderledes grensesnitt. Det var slettes ikke noe selvfølgelighet at Microsoft skulle lansere det de hadde vist frem, men nå kommer det Tafiti, som systemet hittil har blitt kalt.

    Les også:

Tafiti ser veldig anderledes ut, men mye er design. Tjenesten har et Vista-ligende lekkert grensesnitt.

Og så har Microsoft kopiert en ide som flere små aktører har lekt med en stund: Man kan presentere søkeresultater som et grafisk kart med klikkbare ord der størrelsen på ord, lenker mellom ordene og andre grafiske knep kan gi en verdi. Microroft har lagt på også et par nye annet triks: Treet med søkeord snurrer langsomt rundt og man kan få vist det i fullskjerm-modus.

Microsoft skal lansere Tafiti senere i dag og hive ut dagens søketjeneste som til forveksling ser ut som Google. Microsoft forsøker dermed å lokke til seg kundene med design og brukervennlighet i stedet for å konkurrere på hvem som har oversikt over aller fleste nettsider.

Microsoft skal ha gjort fremskritt på denne fronten, men det er ikke så lett å få brukerne til å merke. Microsoft håper nok at det nye grensesnittet skal lokke brukerne til å prøve deres søketjeneste om igjen.

Microsofts amerikanske brukere får først og så får alle andre brukere "Tafti" mot slutten av oktober.

I mellomtiden kan du prøve Tafiti her.

Til toppen