Microsoft skaper sin egen konkurrent

Microsoft har gått til et meget uvanlig skritt: En ide skilt ut fra deres egen forskning kan en ny konkurrent.

Ordene "spin-off" og Microsoft er to ord du trolig aldri har hørt sammen før, men nå har det faktisk skjedd. Microsoft har gjennom årene kjøpt en rekke mindre selskaper, men har trolig ikke skilt ut ideer og fungert som venture-selskap.

Microsoft har dog tidligere solgt virksomheter, blant annet reisenettstedet Expendia, men først etter å ha forsøkt først selv.

Det merkelige er at Microsoft er med på å etablerer en konkurrent. For Wallop, som den nystartede tjenesten heter, er en sosial nettverkstjeneste som blant annet vil konkurrere med MSN Spaces og ikke minst Myspace. Den siste har vært sammen med video-tjenesten Youtube vært de to store overraskelsene på internett i år.

Myspace.com ble i våres kjøpt opp av media-mogulen Rupert Murdoch og har etterhvert fått over 100 millioner brukere som har laget personlige nettsider. Dette er langt mer enn hva Microsoft har klart med sin MSN Spaces.

Wallop skal ta opp konkurransen og skal ta seg betalt på en annen måte enn annonser, slik MySpace gjør. Wallop skal selge tillegg til brukere som lar dem personalisere sine sider.

Wallop ble skapt av en forsker som heter Sean Kelly mens han jobbet for Microsoft, men Microsoft bestemte seg for ikke å gå videre med ideen selv. I stedet hjalp Microsoft til med å etablere et eget selskap og nå har Wallop skaffet seg finansiering fra to andre venture-selskaper.

Til toppen