Microsoft skifter medieekspertise

Nordens største medieinnkjøpere, Synergi Nordic Media, overtar Microsoft-kontoen. Det skjer etter at Bill Gates nordiske avdelinger har benyttet Mediacom i seks år.

På fredag brakte digi.no meldingen om at Norges og Nordens største mediebyrå har planer om å starte en egen avdeling for digitale medier. Løftet kan trengs ikke minst fordi nestor Tom Strandli forsvinner ut av byrået. Strandli har i realiteten vært personen som har sittet på nettekspertisen innen Synergi RF i Norge.

Nå dropper altså en IT-konto ned i fanget på byrået som på nordisk basis omsetter for 4,5 milliarder norske kroner årlig. Foruten Synergi RF (tidligere Reklameformidling) i Norge, består grupperingen av Sandberg Media Synergi i Sverige, TMP Synergi i Danmark og Datum OMD i Finland.

Det er svenskene som i utgangspunktet blir hovedbyrået når nye kampanjer blåses i gang til høsten.

Det er slett ikke Internett som tar størstedelen av kaka når programvarekongene skal reklamere for sine mange produkter. Av en totalinvestering på rundt 100 millioner brutto i nordiske medier, benytter Microsoft ikke for mange prosent på nettet.

Assisterende mediedirektør i Synergi mener at denne kontrakten ikke minst betyr en del for mediebyråets rennomé:

- Å få arbeide med et av verdens største varemerker innebærer en stor utfordring for oss. Det er et prestisjeoppdrag for Synergi Nordic Media, og vi får anledning til å vise våre sterke sider innenfor spesielt områdene strategisk mediekommunikasjon og internettstrategier, uttaler Beate Nybakken i en pressemelding.

Etter at Strandli fordufter til USA (sluttet 31. mai), blir det internettrådgiver Martin Frøyhaug som først og fremst skal ta seg av de digitale oppgavene. Et mediebyrå gir både råd om hvordan man skal plassere annonsepengene sine ( i hvilke medier) og tar seg av selve den praktiske oppgaven med å plassere reklamen.

Sammen med fem andre Synergi-ansatte, skal Frøyhaug jobbe med Microsoft-kontoen på det norske mediemarkedet.

Til toppen