Microsoft slettet Kina-kritisk blog

Etter en henstilling fra myndighetene, slettet Microsoft en Kina-kritisk blog på en server i USA.

Det ble i går kjent at Microsoft har slettet den kinesiskspråklige bloggen til den systemkritiske journalisten Zhao Jing, alias Michael Anti og An Ti. Slettingen ble gjennomført lille nyttårsaften. Zhao sier han ikke fikk forvarsel, og at han ikke har andre kopier av materialet som er slettet. Microsoft opplyser at slettingen ble foretatt etter en henvendelse fra kinesiske myndigheter.

Bloggen ble ført på en kinesisk utgave av tjenesten MSN Spaces som drives som felles prosjekt av Microsoft og et lokalt statseid selskap. Serverne til MSN Spaces er lokalisert i USA, men Microsoft har gått med på at den skal underkastes kinesiske sensurregler.

Det innebærer blant annet at den er underlagt regimets skripter som automatisk sletter oppføringer med ord som «demokrati» og «menneskerettigheter» i tittelen. Disse skriptene ble innført sommeren 2005. Automatikken rammer bare tittelen, ikke innholdet.

Ifølge OpenNet Initiative følger den kinesiske internettsensuren regler som er like strenge som Iran, Myanmar (Burma), Saudi Arabia og Singapore. Forskjellen er at Kina er alene om både effektive metoder for å håndheve sine regler, og anslagsvis 30 000 sensorer.

Zhao reagerte på en måte som er typisk når man skal skrive opposisjonelt under sensur: Han unngikk å si ting åpent, og utviklet en sarkastisk stil som formidlet meningene hans klart uten å bruke forbudte ord. Et viktig tema for ham i desember 2005 var myndighetenes utrenskninger i dagsavisa Beijing News, der redaksjonen hadde begynte å bli mer kritisk enn regimet er vant med. Zhaos kommentarer fikk over 15 000 sidevisninger hver dag.

Det toppet seg 28. desember da redaktøren i Beijing News fikk sparken, og 100 journalister gikk til streik. Den forsiktige Zhao la ut en svært spydig kommentar, men nevnte streiken direkte. Han anbefalte leserne av Beijing News å si opp abonnementet. Da kom henvendelsen fra de kinesiske myndighetene til Microsoft, og bloggen til Zhao var plutselig borte.

Øyensynlig har myndighetene vist til regler vedtatt sist høst, der bloggere og nettpublikasjoner forbys å legge ut innhold «i strid med statens sikkerhet og den offentlige interesse».

Zhao er 30 år gammel, og en kjent systemkritisk journalist. Karrieren hans startet i en kinesisk avis kjent på engelsk som 21st Century Global News. Denne avisa ble stengt av myndighetene i 2003, etter overdreven samfunnskritikk. Zhao har siden arbeidet for amerikanske aviser, først Washington Post, og per i dag for New York Times. Han har brukt blogger for å få ut sine meninger til hjemmepublikumet. Hans første blog var på en skotsk tjeneste kalt Blog-City. Denne ble også stengt av myndighetene, etter at han hadde kommentert en intern konflikt ved en annen kinesisk avis.

Ifølge New York Times er det svært vanlig for kinesiske journalister å legge ut synspunkter og informasjon på blogger, blant annet for å få ut saker som er sensurert i redaksjonen der de arbeider.

MSN-sjef Brooke Richardson har på vegne av Microsoft sent en e-post til amerikanske aviser der han bekrefter at bloggen til Zhao er slettet.

I e-posten heter det blant annet:

– MSN er forpliktet til å sikre at produkter og tjenester retter seg etter globale og lokale lover, normer og praksis i Kina. De fleste land har lover og skikker som krever at tilbydere av nettjenester må gjøre Internett sikkert for lokale brukere. Noen ganger, som i Kina, krever lokale lover og skikker at man overveier unike forhold.

Til New York Times sa Richardson:

– Dette er et komplekst og vanskelig spørsmål. Vi tror det er bedre at vi er der med våre tjenester enn at vi holder oss borte.

Tilfellet med MSN Spaces og Zhao bekrefter at Microsoft har det samme forholdet til de kinesiske myndighetenes sensur som Google og Yahoo. I fjor høst ble det kjent at Hongkong-avdelingen til Yahoo ga kinesiske myndigheter det elektroniske sporet de trengte for å finne fram til den kritiske webjournalisten Shi Tao. Shi ble stilt for retten og dømt til ti års fengsel for å ha «avslørt statshemmeligheter for utlandet». Tilfellet ble avslørt av Reportere uten grenser. Yahoo nektet å kommentere tilfellet.

I desember ble en annen av New York Times’ medarbeidere i Kina, Zhao Yan, tiltalt for å ha lekket statshemmeligheter til avisa, i forbindelse med en artikkel i 2004 om bakgrunnen for at tidligere president Jiang Zemin trakk seg som sjef for den sentrale militære kommisjonen.

Flere amerikanske aviser siterer Rebecca MacKinnon, tidligere CNN-reporter, i dag forsker ved Harvard University Berkman Center for Internet and Society. MacKinnon har ved flere høve prøvd å opprette kinesiskspråklige blogger på MSN Spaces med omtale av ting som typisk irriterer myndighetene i Beijing, for eksempel «tibetansk uavhengighet». Disse er alle blitt kjapt blokkert eller fjernet.

Hun stiller dette spørsmålet til Microsoft: «Er det bra for deres globale omdømme og for deres omdømme i Kina at dere går med på sensur?»

Det var MacKinnon som varslet mediene at Zhaos blog var fjernet. Hun mener at «Microsoft, Yahoo og andre bidrar til å institusjonalisere og legitimisere integrasjonen av sensur i IT-bransjens globale forretningsmodell.»

Uten direkte referanse til den pågående avlyttingsdebatten i USA, stiller hun også dette spørsmålet: «Kan vi være sikre at de [Microsoft og andre teknologiselskaper] ikke ville gjort det samme stilt overfor potensielt ulovlige krav fra et intenst nidkjært offentlig byrå i vårt eget land?»

Bloggen til en av Microsofts offisielle teknologievangelister, Robert Scoble, gjenspeiler uenighet internt i Microsoft: «En ting er å bruke en algoritme til å fjerne ord fra en blog. Det er noe helt annet å gjøre seg til agent for en regjering og sensurer alt en blogger har produsert.»

    Les også:

Til toppen