Men Microsoft skal ikke være fornøyd med tallene, sier en rekke kilder som forteller om sjefsbytter og planer om nye markedskampanjer.
IBM klarer å spå serverkræsj
Microsoft-kampanje våger å spøke med blåskjermen
Windows 2000-sjef måtte gå
Microsoft-aksjekurs kobles til Windows 2000
Microsoft har dessuten en annen bekymring. Kundene som har kjøpt Windows 2000 har i liten grad tatt i bruk den viktigste nyheten i systemet - Active Directory. Dette katalogsystemet gjør det enklere å administere brukere og enheter i store nettverk.
Undersøkelsen fra Giga viser at foreløpig er det bare 10-15 prosent som har tatt i bruk Active Directory. Dette er både gode og dårlige nyheter for Microsoft. På den ene siden kan selskapet si at Windows 2000 er et så attraktivt produkt at kundene kjøper selv om de ikke bruker den beste biten med en gang. Men når kundene ikke bruker fordelene Windows 2000 gir, binder de seg mindre og kan lettere bytte til andre operativsystemer.
Komplisert, mangel på støtte for andre plattformer enn Windows og mangel på opplærte folk er hovedargumentene til at kundene sier nei.