Microsoft slipper gratis beta for IP-telefoni

Microsoft tror deres løsning for IP-telefoni vil skape like mye røre som lanseringen av Windows.

Microsoft er i ferd med å gå inn i startgropen for sitt lenge varslede initiativ innen IP-telefoni for bedrifter. I går redegjorde en av selskapets toppledere, Jeff Raikes med ansvar for «Business Division», overfor utvalgte (amerikanske) medier og telegrambyråer om det han har tenkt å si seinere i dag når han holder hovedtalen på VoiceCon Spring 2007, en samling for aktører innen IP-telefoni.

Det har lenge vært klart at Microsoft akter å komme på offensiven når det gjelder bedrifter, IP-telefoni og forente meldingssystemer. Mange partnerskap er på plass, for alt fra IP-telefonapparater (med Polycom, LG-Nortel og Thomson Telecom) til svitsjer og annen maskinvare (med HP og Nortel). Taleteknologi er integrert i Vista, Office 2007 er varslet utvidet med en «communicator», og det er varslet serverløsninger som integreres med hverandre og med Office 2007 for å legge grunnlaget for helhetlige og formodentlig effektive løsninger.

    Les også:

I forkant av offensiven bobler Raike nærmest helt over. Til Reuters sier han at overgangen til webbaserte telefonsystemer vil skyte fart de nærmeste tre årene. Han regner med at Microsofts nye programvareløsninger vil omdanne telekomsystemer på samme måte som Windows forandret databransjen.

I løpet av mars vil Microsoft, fra sitt nettsted Unified Communication, tilby gratis beta-versjoner av de to nøkkelproduktene Office Communications Server 2007 og Office Communicator 2007. Disse produktene har siden desember vært testet av 2500 utvalgte bedrifter. Nå slippes testutgavene fritt. Planen er å ha begge produksjonsklare innen utgangen av juni.

Office Communications Server skal samspille med et bredt utvalg apparater – også PC-er og telefoner – applikasjoner, tjenester og driftsverktøy, gjennom «åpne, publiserte grensesnitt og standarder». Microsoft satser blant annet på SIP (Session Initiation Protocol) for å sikre at kunder skal kunde velge mellom utstyr fra flere leverandører. Raike viser til en Gartner-undersøkelse som slår fast at dyre IP-telefoner utgjør en hovedhindring for bedrifter som vurderer å innføre IP-telefoni, og at i en typisk implementasjon i dag, står IP-telefonene for 40 til 45 prosent av de samlede utgiftene.

Raike spår at prisen på en typisk innføring av IP-telefoni i en bedrift vil halveres i løpet av tre år.

En «softphone», altså programvare som gjør det mulig å bruke PC-en som IP-telefon, er en vesentlig del av klienten Office Communicator. Raike viser til en undersøkelse gjennomført av Psytechnics, spesialist på vurderinger av talekvalitet, som slår fast at Microsofts programvaretelefon gir bedre kvalitet enn egne IP-telefoner fra «en ledende leverandør», det vil si fra Cisco.

Office Communicator skal gjøre det mulig å ringe til en person, bare ved å klikke på navnet når det vises i en Office-applikasjon, ikke bare kontaktlister, men også i for eksempel tekstbehandleren og e-postklienten. Det vil automatisk dukke opp et ikon i tilknytning til navnet, for å fortelle hvordan vedkommende best kan nås.

Raikes tror at innen tre år, vil 100 millioner brukere kunne ringe gjennom applikasjoner i Office-pakken.

Det globale tallet på brukere av IP-telefoni i dag er 50 millioner. Han regner med at overgangen til IP-telefoni vil medføre et marked på 35 til 40 milliarder dollar, og sier at Microsoft skal ha sin del av denne nye kaken.

Løsninger basert på Microsofts programvare skal kunne innføres over tid, slik at man skal slippe å måtte rive ut alle eksisterende telefoniløsninger og gradvis ta i bruk de tjenestene som IP-telefoni medfører. Tjenestene Microsoft legger mest vekt på er:

  • «Click to call», altså at man klikker på et navn for å ringe
  • Avansert «tilstedeværelse», altså at man rask kan se hvordan en person er tilgjengelig og hvilken metode – telefon, SMS, lynmelding, e-post – er enklest for å oppnå kontakt
  • Flere måter å møtes på: talekonferanser, videokonferanser, dokumentdeling over webforbindelse, og så videre
  • Bruk av jobb-telefonnummer hjemmefra eller på reise, med alternative mobile forbindelser

SIP-basert samspill mellom et sentralbord og Microsofts nye server og klient, vil spille en nøkkelrolle i partnerarbeidet: Microsoft lover at alle samspillspesifikasjonene for Office Communications Server 2007 og Office Communicator 2007 skal gjøres enkelt tilgjengelige.

Til toppen