Microsoft snart forbi Coca-Cola

Coca-Cola er i ferd med å miste sin status som verdens mest verdifulle varemerke, viser en rapport som offentliggjøres i dag. Det er de store dataprodusentene som truer.

I disse dager foregår en utskiftning av gigantnavnene fra den gamle økonomien med de største navnene i den nye økonomien, skriver Financial Times.

Avisen viser til en årlig rapport fra konsulentselskapet Interbrand, den eneste av sitt slag i verden. Interbrand har med hjelp fra Citibank utarbeidet en analyse av verdien av globale selskaper.

Coca-Colas verdi beregnes å ha falt med 13%, til 72,5 milliarder dollar, rundt regnet 600 milliarder kroner. Selskapenes verdi vurderes utfra beregninger om fremtidig inntjeningsevne. Disse er basert på rapporter fra analytikere i tillegg til bedriftens regnskapstall.

Flere andre giganter innen den gamle økonomien ble rammet av liknende pessimistiske vurderinger.

Mens Coca-Cola fremdeles holder teten, ligger Microsoft rett bak etter en verdiøkning på 24% i fjor. Selv ikke trusselen om oppsplitting av selskapet skader de kortsiktige prognosene, som tyder på at selskapet vil ligge aller først på neste års liste.

Etter Microsoft følger IBM, Intel og Nokia. I fjor var de øverste plassene på listen fylt av blant annet Ford, Disney og General Electric.

I fjorårets rapport så Coca-Cola uslåelig ut. Da var leskedrikkprodusentens verdi beregnet til nesten 30 milliarder dollar mer enn Microsoft, melder Financial Times.

Til toppen