Microsoft starter direkte-salg

Microsoft har begynt å selge programvare over Internett i USA. Kundene kan glede seg over lavere priser, men på sikt kan nettbutikken presse ut dagens distributører og forhandlere.

Microsoft har tatt initiativet til det som kan ende opp i full krig med selskapets egne forhandlere. Siden Internett dukket opp har analytikere spådd at programvare-selskapene har fått et verktøy til å kutte ut distributørene og forhandlerne. Med sin Licensing Online-avtale (se peker i margen til høyre) har Microsoft tatt første skritt inn i den bitre kanalkonflikt Dell startet i PC-bransjen med sitt direktesalg.

Microsoft markedsfører den nye tjenesten som en ordning for å gi små og mellomstore kunder de samme rabattavtalene som store kunder får. Systemet lar kunder gå inn på Microsofts web-server og med en elektronisk handelssløsning velge blant alle Microsofts produkter, inkludert server-, Internett- og kontorprogramvare. Når handlelisten er satt sammen, velger du forhandler, som mottar ordren og sender varene til deg.

Brukere kan spare rundt 20-25 prosent, avhengig av hvor mange lisenser kundene kjøper av et produkt. Microsofts priseksempel på fem Office-lisenser kutter vanlig utsalgspris på 4430 kroner til 3400 kroner, et avslag på 22 prosent.

Kundene kan altså smile, mens Microsofts forhandlere og distributører skjærer tenner. Med såpass høye rabatter vil nok Microsoft overta vesentlige deler av salget, noe som kan redusere omsetningen i de øvrige kanalene dramatisk. Foreløpig er Microsoft stumme om planene utenfor USA.

- Vi har ikke diskutert salg over Internett med våre distributører, men direkte salg kommer både innen programvare og maskinvare for å redusere kostander og kutte ned lagertiden, sier Ole Morten Settevik, administrerende direktør i Microsoft Norge til digi.no.

- Vi holder fast på vår indirekte salgsmodell, sier Leif Aasen, distribusjonssjef hos Microsoft. Distributørene vedlikeholder våre forhandlernett og forhandlerne gir kundene support. Du har kunnet kjøpe Microsoft over postordre i mange år, men dette salget faller og står i dag bare for fem-seks prosent av totalvolumet, forteller han.

Aasen forteller at de fem norske distributørene legger på fire til åtte prosent, mens de 1300 norske forhandlere i snitt legger på ti-femten prosent på prislappen. Små og mellomstore kunder i Norge er henvist til å handle gjennom Open License-ordningen som gir rundt 15 prosent rabatt i forhold til kjøp av enkeltpakker.

Microsofts web-butikk lar deg bare velge mellom tre leverandører. Microsoft Norge har ingen forklaring på hvorfor det bare er tre og vil ikke kommentere spørsmål om utvelgelsen av disse leverandørene.

Microsoft USA sier heller ingen ting om hvordan de skal la forhandleren konkurrere på web-sidene etter hvert som antallet øker. Her kan utformingen av websidene og leverandørlistene få mye å si for hvem kunden velger, i hvert fall i større byer der det er mange leverandører å velge mellom.

Spørsmålet mange distributører og forhandlere nok stiller seg er hva som blir Microsofts neste skritt. Det er ikke vanskelig å spå at Microsoft også kan kutte ut forhandlerne og sende programpakkene direkte til kunden.

De norske distributørene av Microsofts programvare var tirsdag kveld ikke tilgjengelig for kommentar.

Til toppen