Det er ventet at Microsoft ikke kommer til å kjøpe annonser på nettsteder som ikke offentliggjør fullstendige personvernbeskyttelse til alle kunder, skriver Wall Street Journal.
Denne beslutningen kommer få måneder etter at selskapet International Business Machines Corp. (IBM) foretok en lignende beslutning.
Den offentlige instansen Federal Trade Commission (FTC) holder i disse dager på å forberede sine anbefalinger til Kongressen om det er behov for nye personvernlover for å beskytte forbrukere på nettet.
Microsoft har sammen med andre representanter vært engasjert i lobbyvirksomhet mot strengere personvernlover. Selskapet har lansert et gratis verktøy som lover å la brukere få begrense personlig opplysninger nettsteder skulle samle om dem.
Det er ventet en offisiell bekreftelse på beslutningen fra Microsoft i kveld norsk tid, og det er også ventet at dette trer i kraft fra årsskiftet.
Ifølge Wall Street Journal brukte Microsoft rundt 30 millioner dollar, eller om lag 234 millioner norske kroner på nettannonsering i 1998. Totalt regner the Internet Advertising Bureau med at det ble brukt 2 milliarder dollar på nettannonsering totalt i hele verden i fjor. Det tilsvarer om lag 15,6 milliarder norske kroner.
I dag må nettbrukere selv lete fram eventuelle personvernforbehold nettsteder tar, og sider der det er listet opp informasjon over hva slags personinfo nettstedet lagrer og bruker. Det kan dreie seg om alt fra e-post adresse, buksestørrelse eller annen informasjon brukere kan ha lagt fra seg på et nettsted.