Microsoft støtter Netscapes personvern-forslag

Under en offentlig høring i USA om personvern på Internett, sa Microsoft at selskapet ville støtte OPS-standarden - Open Profiling Standard - som Netscape og over 60 andre selskaper foreslo for to uker siden.

Formålet med OPS er å sikre at websteder kan samle inn informasjon om sine besøkende - i stigende grad også sine kunder - uten at dette går på bekostning av personvernet.

Microsoft kunngjorde sin støtte til OPS, som i mellomtiden har fått støtte fra ytterligere 100 selskaper, på en høring organisert av USAs handelsdirektorat FTC (Federal Trade Commission).

Netscape og Microsoft kommer til å arbeide videre sammen med W3C (World Wide Web Consortium) i tillempningen av standarden. FTC uttaler seg positivt om det videre arbeidet med OPS.

Noe av det mest interessante ved internettet som kommersielt medium, er muligheten for å skreddersy produkttilbud og markedsføring til webstreifernes personlige smak, ønsker og andre egenskaper. Du vil kunne gå inn på et websted som selger musikk eller klær, og få en skreddersydd forside med oversikt over nye tilbud på akkurat det som interesserer deg.

Baksiden av dette er at websteder kan komme til å samle "personlige profiler" over et enormt antall mennesker, med alt det representerer av muligheter for raske datastøttede markedsundersøkelser og ytterligere profilering av produkttilbud for å nå helt spesielle grupper. Koplet med informasjon om kjøp kan det gi innsikt i svært private anliggende, for ikke å snakke om hva som kunne skje dersom noen tappet ulike registre og samkjørte dem.

OPS skal virke slik at brukeren gis anledning til å styre hva slags informasjon hun vil gi et bestemt websted. En "personlig profil" bygges opp gradvis etter hvert som man avgir informasjon, og lagres lokalt. Når du besøker et nytt websted som ber om din OPS-profil, varsles du, og har anledning til å sile informasjonen som gis videre. Du kan velge å kryptere både lagringen og overføringen av informasjon knyttet til din personlige profil. Du kan også velge å slå av den automatiske varslingen.

OPS gjør at du slipper å taste inn de samme opplysningene om navn, e-post-adresse, telefonnummer, kredittkortnummer osv, hver gang du vil opprette et personlig forhold til et bestemt websted. Har du varslingen påsatt, har du anledning til å holde tilbake bestemte opplysninger. Men slår du varslingen av, gir du ethvert websted fullmakt til å hente inn alle detaljer om alt du hittil har oppgitt til alle andre websteder.

Under høringen kom det fram atskillig skepsis til OPS, fordi det ikke er klart hvordan webstedenes bruk av personopplysningene skal reguleres. Det som er kommet fram om OPS er hvordan individer kan regulere informasjonsflommen mellom seg og webstedene. Noen frykter at OPS kan føre til at forbrukere oppgir langt flere opplysninger enn nødvendig.

Til toppen