Microsoft taper terreng til Google

Google truer oss på mange fronter og vi løper foreløpig bare etter dem, medgir Microsoft-ledere i et internt dokument.

Microsoft har utpekt Google som sin hovedfiende, men sliter med å komme på offensiven. Men det mangler ikke på forståelse av hvor viktig dette er - Microsoft mener hele kampen om IT-markedet skjer på internett og ser både posisjonen til MSN og Windows truet.

Dette er essensen i et internt Microsoft-dokument, skriver Wall Street Journal. Om avisen har mottatt lekkasjer eller fått lov at Microsoft å lese dokumentet er uklart, men det er uansett usedvanlig ærlig.

Dokumentet skal være skrevet for Bill Gates av flere MSN-sjefer tidligere i år og heter "Google -- The Winner Takes All (And Not Just Search...)."

"Google truer Microsofts posisjon på Internett og kan potensielt låse Microsoft ute fra sine distribusjonskanaler og redusere verdien av Windows" er en av konklusjonene i dokumentet.

Og foreløpig har ikke Microsoft kommet seg på offensiven mot Google. MSN har ikke klart å lage bedre og mer innovative produkter enn Google. Foreløpig er man låst i en dyrt innhentingsløp (game of catchup)."

MSN-sjefen foreslår å markedsføre Microsofts søkemotor bedre og gi PC-produsenter deler av søkeinntektene hvis de fortsetter å selge Windows med Internet Explorer.

Dette er bakgrunnen for samtalene Microsoft har eller hadde med Time Warner om et delkjøp av AOL, noe som ville Microsofts søkemotor mye bredere distribusjon.

Ferske tall understreker behovet for nye virkemidler. Tall fra tre analyseselskaper viser at Google kaprer stadig flere brukere. Til tross for store investeringer i nye søkemotorer, sliter både Microsoft og Yahoo i kampen mot Google, skriver Wall Street Journal.

Det samme gjelder Yahoo, som fremdeles er det meste populære nettstedet i verden. For å angripe Google, lanserte Yahoo og Microsoft helt nye søkemotorer tidlig i år. Det var tidligere Yahoos Iktomi-system som presentere søkeresultater hos før Steve Ballmer og Bill Gates kastet 100 millioner dollar inn i en helt ny søkemotor.

Men Google kaprer fremdeles stadig nye brukere. Tall fra februar og juli i år viser at Google har økt sin andel av alle nettsøk fra 35,1 til 36,5 prosent. Yahoo har 31,8 til 30,5 prosent. Microsoft, som er den store utforderen, faller fra 16 til 15,5 prosent etter at den nye søkemotoren åpnet.

Til toppen