Microsoft tatt for villedende reklame

Microsoft er pålagt å trekke tilbake en annonse som hevder at Linux er ti ganger så dyrt som Windows.

Microsoft kjører en annonsekampanje for å bevisstgjøre brukere om de reelle kostnadene ved å kjøre Linux, sammenliknet med Windows.

I Storbritannia vakte Microsoft oppsikt med en annonse der det ble hevdet at Linux var ti ganger så dyrt som Windows. Annonsen viste til en undersøkelse gjennomført av Meta Group. I mindre skrift ble det vist til at undersøkelsen «målte kostnadene ved å kjøre Linux på IBM z900 stormaskin for Windows-sammenliknbare funksjoner som filserver og webserver. Resultatene viste at IBM z900 med Linux er langt dårligere og svært mye dyrere enn Windows Server 2003 for serverkonsolidering.»

Det som ikke ble nevnt i rapporten, var at utgiftene i sammenlikningen omfattet også maskinvarekostnadene. En toveis stormaskin ble altså sammenliknet med en toveis Intel-server, og kostnadsdifferansen ble tilskrevet valg av operativsystem – Linux kontra Windows.

Etter en rekke klager tok myndighetsorganet Advertising Standards Authority (ASA) affære. ASA slo fast at Microsoft bevisst prøvde å få folk til å tro at kostnadssammenlikningen gjaldt to operativsystemer, og påla selskapet å trekke annonsen tilbake.

Ifølge Microsoft er dette den eneste annonsen i «Get the Facts»-kampanjen som har fått problemer med ASA.

Til toppen