Microsoft til frontalangrep mot IBM

Microsoft-sjef Steve Ballmer markerte sitt nye slagord, «People Ready Business», med et angrep mot IBM.

Microsoft lanserte i går et stort markedsinitiativ for å overbevise toppledere i store bedrifter at de bør satse på de nye produktene som selskapet skal lansere de kommende månedene, nærmere bestemt Windows Vista, Office 2007, Windows Mobile Software og Exchange 12. I den anledningen er det lansert et nytt slagord, «People Ready Business», som selskapets norgesavdeling ennå ikke har oversatt til norsk, men som antakelig kan forstås dit hen at produktene er tilpasset bedrifter som vil tilby sine medarbeidere tidsriktige IT-verktøy.

I en pressemelding viser selskapet til en undersøkelse fra Keystone Research konkluderer med at «omsetning per ansatt er 23 prosent høyere hos bedrifter som tidlig tar i bruk teknologi enn hos etterfølgerne».

I USA ble kampanjen sparket i gang på et eksklusivt møte i New York der toppsjef Steve Ballmer talte for en samling av 500 amerikanske næringslivsledere. Pressereferatene fra møte går ut på at Ballmer pekte ut IBM som den klare hovedfienden.

Ifølge Ballmer, har Microsoft satt av 500 millioner dollar for kampanjen.

Ballmer sa at Microsoft tilbyr produkter som øker kundenes produktivitet, mens IBM satser på en stor konsulentavdeling for å overtale kundene til å satse på IBMs maskin- og programvare.

– IBM sier «vi har noen fenomenale konsulenter, og hvis dere hyrer oss vil vi fortelle dere hva dere skal gjøre», sa Ballmer ifølge Financial Times. – [Microsoft] søker å bemyndige hver eneste ansatt, og for oss er det noe langt mer.

Gjennomgangstemaet på møtet var at IBM er primært et konsulent- og outsourcingselskap, mens Microsoft er primært et teknologiselskap.

– Vi mener ikke at folk ikke skal bruke konsulenter, men fornyelse må skje hjemme. Skal du overlate til andre å gjøre fornyelsen for deg, gir du i virkelighet bort hele forretningen din. Det er mennesker med den rette programvare som er nøkkelen til næringsmessig framgang. Vi skal gjøre medarbeiderne mer slagkraftige.

Ifølge Ballmer har Microsoft de tre siste årene investert 20 milliarder dollar i forskning og utvikling for å framstille programvare med tanke på å gjøre arbeidet til individer og grupper – «informasjonsarbeidere» – mer slagkraftig.

Angrepet på IBM kan forklares med at dette selskapet, etter mange års prøving og feiling, er i ferd med å supplere sin infrastrukturprogramvare med løsninger som tillater bedrifter å trinnvis erstatte den typen produktivitetsapplikasjoner som Microsoft leverer, med lettdrevne nettsentrerte løsninger. Det er med andre ord snakk om to ulike tilnærminger til personlige verktøy for informasjonsmedarbeidere, og kunder gjør antakelig lurt i å sette seg inn i begge alternativene før de velger. Selv om over halvparten av IBMs omsetning er fra konsulentvirksomhet, solgte selskapet programvare for 15,8 milliarder dollar i 2005.

Til toppen