AVTALER & KONTRAKTER

Microsoft tilbyr PC-drifting

Microsoft har signert sin første outsourcingsavtale, men beroliger sine partnere.

11. mars 2005 - 10:18

Microsoft prøver seg på drifting, og skal ta over ansvaret for drifting, oppdatering og support på rundt 6000 PC-er for batteriprodusenten Energizer, melder news.com. De skal også drifte en rekke applikasjoner, inkludert e-post, portal og lynmeldingstjenester.

Avtalen med Energizer er den første i en rekke slike avtaler. Målet er å få en bedre forståelse av kundenes behov.

– Vi ønsker å få et begrenset antall ekstra kunder for å få et bredere erfaringsgrunnlag. Kunnskapen vi får vil pløyes tilbake inn i produkter og vil forbedre opplevelsen for alle våre kunder, sier Mike Adams, en mellomleder ved Microsofts IT-avdeling, til news.com.

Det er ikke snakk om noen gratisavtale, men Microsoft ville ikke oppgi hvor mye som de vil ta betalt eller hvor mange som vil jobbe på prosjektet.

Microsoft understreker at dette er et prosjekt som skal bedre Microsofts forståelse av kundene, ikke et nytt forretningsområde for selskapet. Microsoft har fra før av lagt vekt på å bruke sine egne produkter internt før de slippes på markedet, en metode som kalles «hundeforing» («dogfooding»).

Andre teknologiselskaper, slik som IBM og HP, har store enheter som tilbyr slik outsourcing, men Microsoft har latt partnere ta seg av dette. Mange av disse vil nok kreve gode forsikringer fra Microsoft om at dette faktisk bare er et læringsprosjekt, for ingen ønsker konkurranse fra sin egen leverandør. Microsofts oppkjøp av ERP-selskapet Navision har vært alt annet enn populært blant ERP-selskaper som bruker Microsofts arkitektur, slik som norske Visma.

En analytiker ved Directions on Microsoft sier til news.com at han er usikker på om Microsoft vil lære noe særlig av kundene sine.

– Det kan lett bli slik at du bare får dine kunder til å jobbe på samme måte som du selv, sier Paul DeGroot.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.