Microsoft truer ERP-rivalene

Microsoft kom sent på banen med ERP-løsninger, men vokser nå raskere enn konkurrentene.

SAP og Oracle har vært de ledende ERP-aktørene (Enterprise Resource Planning) på markedet, men det siste året har Microsoft fremstått klarere med sin Dynamics ERP-løsning.

Direktør for Microsoft Business Solutions (MBS), Dagfinn Ringås har uttalt et ambisiøst mål om årlig vekst på 20 prosent de neste tre til fire årene.

Nå medgir ERP-ekspert Bo Hjort Christensen til Computerworld at Microsoft har blitt en aggressiv konkurrent, til tross for at Microsoft kom sent i gang med sin ERP-satsning.

Mens konkurrentene utviklet strategiplaner allerede på 1970-tallet, startet Microsoft først opp i 2001 og 2002 med oppkjøpene av Great Plains og Navision. I mars 2006 ble alle Microsofts ERP- og CRM-systemer samlet under en og samme merkevare; Microsoft Dynamics.

I fjor vokste Dynamics med hele 19 prosent, og antall kunder teller nå over 65.000 på Dynamics AX og NAV (tidligere Axapta og Navision). I Norge har Microsoft en andel på 10 prosent av totalmarkedet for ERP og 20 prosent av mellommarkedet som består av bedrifter med 50 til 1000 ansatte.

- Min opplevelse er at Microsoft er blitt en solid utfordrer til de lokale og regionale ERP-vertikalene, sier Hjort Christensen til Computerworld.

Han tror at Microsofts ERP-produker i første rekke vil gå ut over de mellomstore og store leverandørene av forretningssystemer, og mot SAPs nedre kundesegment. Han mener ikke Mamut bør frykte for at Microsoft skal gå mot de minste bedriftene i Norge med det første.

Til toppen