Microsoft vil bli bedre enn virkeligheten

20 prosent økt ytelse og med lyd som skal overgå virkeligheten. Det er stikkord for den neste utgaven av Microsofts multimediateknologi DirectX.

Den syvende utgaven av Microsofts multimediateknologi DirectX skal etter planen være klar til høsten.

Men ifølge Computer Reseller News skal deler av produktet følge med Windows 98 Second Edition som allerede er ferdiglaget.

Nyhetene i DirectX 7 kan deles i to: En viktig del går ut på å gjøre DirectX mindre synlig i forbindelse med installasjon av spill, noe som også skal gjøre Windows 98 mer robust, ifølge Kevin Bachus, Microsofts produktsjef for DirectX.

I Windows 98 Second Edition vil en ny teknologi som kalles Game Manager inkluderes. Denne vil fungere som et brukergrensesnitt for spill, slik at når brukeren putter spill-CD-en for første gang inn i CD-ROM-spilleren, vil Game Manager automatisk ta over kontrollen og installere de nødvendige delene av spillet.

Målet er at brukeren skal slippe å måtte tilpasse spillet mot forskjellige styrekonsoller, skjermkort osv..

Økt ytelse er nok for de fleste den viktigste nyheten. Ifølge Computer Reseller News vil både 3D-lyden og grafikken forbedres, i tillegg til en generell ytelsesøkning. Bachus sier det er snakk om en forbedring på omtrent 20 prosent. Også spill som er utviklet for DirectX 6 skal kjøre raskere med de nye rutinene.

Men DirectX 7 skal også gi mer realistisk 3D-grafikk. Blant annet vil støtte for projiserte teksturer kunne gi mer realistiske refleksjoner, for eksempel fra et speil eller lys som skinner gjennom glassmalerier.

DirectX 8, som først kommer i år 2000, skal ifølge Bachus gi en kraftig forbedring i den visuelle kvaliteten. For det første vil det legges til støtte for bildekurver. Dette er en måte å beskrive 3D-bilder som objekter i stedet for triangler. Metoden skal gjøre det mulig utviklere å skape komplekse 3D-miljøer som er mer fleksible og enklere å programmere.

Også lyden skal forbedres kraftig gjennom DirectX 8. Utviklingsgruppen planlegger støtte for miljøbestemt modellering av lyd, noe som gir mer realistiske reproduksjoner av lyder i varierende omgivelser. Det vil også være inkludert støtte for flerkanalslyd og AC-3 Digital Dolby i denne utgaven.

Til Computer Reseller News forteller Bachus at det er virkeligheten utviklingsgruppen nå konkurrerer mot. Målet er altså å lage lyd som er minst like bra som den du hører i den virkelige verden.

Til toppen