Microsoft vil bli største portal

Fram mot sommeren vil Microsoft investere millioner av kroner i markedsføring med ett mål for øye; å gjøre portalen "MSN" blant de største nettportalene i Norge. Selskapet vil også ta 5-7 prosent av annonsemarkedet på Internett. Men portalen inneholder ellers lite nytt.

Microsoft måtte høsten 1996 legge ned sin førsteutgave av portalen "MSN". Den var basert på et tilknytningsnettverk basert på X.25, og selskapet måtte erkjenne at det nå var HTML-standarden og World Wide Web som gjaldt.

Men noen særlig relansering av Internett-portalen i Norge har det ikke vært så langt.
Men nå lover Ole Tom Seierstad i Microsoft Norge at en utover våren vil merke at "MSN" er tilbake. Portalen har vært til stede siden 1996, men ikke aktivt markedsført. Likevel kan Seierstad vise til 530.000 unike brukere og 3,2 millioner sidevisninger hver måned. Målet er å øke fra rundt 10. plass i det norske markedet ved inngangen til år 2000 til å være på linje med SOL og Startsiden mot slutten av året.


I løpet av første halvår vil Microsoft legge millioner av kroner i annonsepotten for å gjøre seg synlig i Norge, og på direkte spørsmål fra digi.no, sier Seierstad at selskapet har solide finansielle muskler for å holde på en stund før en tjener penger.

- Målet er å ikke gå i minus, sier han.

For å sørge for dét planlegger selskapet å ta mellom 5 og 7 prosent av annonsemarkedet for Internett-annonsering i Norge, som med et totalmarked som 24/7 beregner til nærmere 200 millioner kroner i år 2000 vil bety 10-14 millioner kroner på plussiden.

Seierstad sier at visjonen er å drive hverdagsveven for folk flest på Internett.

- Dette skal være stedet du foretrekker å gå for å hente informasjon, sier han, og viser til Microsofts visjon om portalen; at den skal være tilgjengelig på alle typer apparat, uansett tid og sted.

På en presentasjon før helgen fortalte Seierstad at "MSN" ved første øyekast ser lik ut alle andre portaler, men at en har noen fordeler som han tror skal være nok for å trekke brukere.

- Vi samler innholder fra ulike innholdsleverandører i ulike kanaler, vi tilbyr interessante lenker - både kommersielle og interessante tjenester, foruten et integrert meldingsenter som gjør at du kan chatte med dine forholdsdefinerte venner som er på nettet samtidig med deg. I tillegg kommer e-post fra Hotmail og online spill.

Men Seierstads ess i ermet er det kan kaller for en godt skjult indekstjeneste, som for øyeblikket omfatter 4700 indekserte lenker, men som i løpet av våren skal utvides til 25.000 lenker. Med dette tror Microsoft at en skal kunne konkurrere med SOL og Startsiden som landets største portaler.

- Vår innsats på "MSN" er så langt en godt bevart hemmelighet, sier Seierstad, som nå også lover at nyhetene fra portalen snart er tilgjengelig på mobiltelefonen.

Enn så lenge vil ikke Microsoft tilby teleskrittene for å gi aksess til Internett i Norge, men Seierstad bekrefter at tanken er tenkt. I Sverige er den gjennomført, og der kan MSN-kunder skaffe seg gratis trafikkminutter gjennom en av MSNs partnere, som er en teleoperatør.

Til toppen