Microsoft vil bruke mer på markedsføring

For første gang i selskapets historie, vil Microsofts markedsbudsjett vokse raskere enn selskapets inntjening. Veksten er en del av strategien for å få flere PC-er på hjemmemarkedet, sier selskapets ledelse. Bransjens annonsehaier har grunn til å juble.

- Folk vil bli skuffet over vår inntjening til neste år, sa Microsofts visepresident Steve Ballmer til Wall Street Journal.

Under en pressekonferanse for Windows 98 i New York, annonserte han at selskapet kommer til å øke markedsbudsjettene for å få flere PC-er inn i hjemmene. I dag har omlag 40 prosent av amerikanske husstander en PC hjemme. Det er langt færre enn antall husstander med fjernsyn og telefon. Med ventet vekst i dette markedet, vil Microsoft derfor øke budsjettene for utvikling og markedsføring, for ikke å miste markedsandeler til sine konkurrenter.

I regnskapsåret 1997, som endte 30. juni, brukte Microsoft 2,86 milliarder dollar på markedsføring. Det var en økning på 7 prosent fra forrige regnskapsår. Og nå skal altså budsjettene øke ytterligere

- Om vi ikke gjør det, mister vi vår neste store inntjeningsmulighet. Og hvis ikke vi gjør det, kommer noen andre til å komme inn og ta markedet fra oss, sa Ballmer.

Til toppen