Microsoft vil bruke norsk teknologi

Pizzakjeden Dolly Dimpel er blant Microsofts kunder som vil bruke norsk teknologi.

Det norske IT-selskapet Profitbase har fått napp hos Microsoft for sitt produkt som er med på å kartlegge alt fra forbrukernes handelmønster til omløpsshastighet i varelagrene.

Avtalen med Microsoft innebærer at Profitbase vil satse enda sterkere på produktutvikling og eksportmarkedet, skriver Dagens Næringsliv.

I en pressemelding fra Microsoft understreker ledelsen fordelene med å inngå samarbeid med den lille norske IT-bedriften.

«Ved å bruke Profitbases løsninger, kan detaljhandelen oppnå fordeler ved å bruke standard målemetoder og nøkkeltall, som vil gi et forsprang når det gjelder analyse av egne prestasjoner», skriver Microsoft i en pressemelding.

I Norge er storkioskselskapet Reitan Servicehandel, interiørkjeden Kid Interiør, byggevarekjeden Byggmakker og Optimera/Monter, pizzakjeden Dolly Dimpel og Sykehusapotekene blant kundene.

I dag er løsningen til Dolly Dimple integrert med Microsofts Navision, kjedens regnskapssystem. Den innebygde retaillogikken som ligger i løsningen gjør bedriftens ansvarlige i stand til å hente ut de rapporter som de måtte ønske, kjøre spennende analyser og benchmarke restaurantene mot hverandre.

De 84 restaurantene er bundet sammen i et stort nettverk av forskjellige aksjeselskaper, nærmere 40 i antall, hvor hver av disse har flere avdelinger under seg igjen. Fra alle disse enhetene skal det hentes ut omsetningstall, oversikt over artikkelsalg, varekostnader, leiekostnader og personalkostnader. Dette skal igjen brytes ned på times- , dags- og ukesbasis – per restaurant, per aksjeselskap og på kjeden som helhet.

Nøkkeltallene ligger allerede i Navision.

Til toppen