KAMP OM NAVN? Google og Microsoft satser begge på produkter døpt Blink. Sistnevnte har nå søkt varemerkebeskyttelse.

Microsoft vil eie «Blink»

Søkte varemerkebeskyttelse få dager etter Googles kunngjøring.

For to uker siden kunngjorde Google at de forlater webmotoren WebKit til fordel for en forgreining av prosjektet, som er døpt «Blink». Opera Software går samme vei.

Få dager senere sendte Microsoft en formell søknad om varemerkebeskyttelse av samme navn.

Neppe en tilfeldighet, mener nettstedet The Next Web.

Microsoft kan ha legitime grunner til å søke eierskap til varemerket. De har allerede en fotoapplikasjon til Windows Phone 8 med samme navn.

Appen som lar brukere ta en serie av 16 bilder, for deretter å plukke ut de beste eksponeringene, er utviklet av Microsoft forskningsavdeling. Produktet ble første gang utgitt i februar, lenge før Google gjorde sine planer og sitt produktnavn kjent for verden.

The Next Web trekker like fullt Microsofts søknad i tvil, med henvisning til hvor sjeldent det er at Microsoft Research-prosjekter munner ut i reelle produktsatsinger.

Videre antyder de at interessen kan skyldes at Microsoft planlegger å innlemme sin Blink-app som en integrert del av Windows Phone-plattformen, og at Googles kunngjøring følgelig gjorde det nødvendig å fremskynde behovet for en søknad om varemerkebeskyttelse.

Det er uklart om Google selv har søkt om rettighetene til navnet. Så lenge produktene ikke kan forveksles er det kanskje ikke noe problem?

    Les også:

Til toppen