Microsoft vil gjøre nytt gigantkjøp

For å demme opp mot Google, forhandler nå Bill Gates med sin gamle rival AOL.

De fleste nordmenn er godt kjent med Microsofts nettjenester, men i USA er det andre aktører som dominerer både trafikken og annonsemarkedet. Yahoo og deretter Google er de store vinnerne.

Microsoft og den en gang så ledende internettleverandøren og portalen AOL omsatte bare for en milliard dollar hver i fjor, en tredjedel av hva Yahoo og Google klarte.

Nå bretter Bill Gates og Steve Ballmer opp lommeboken for å kjøpe seg større. I går meldte avisen New York Post og etter hvert også Wall Street Journal at Microsoft forhandler med AOL om å kjøpe en stor post i selskapet.

Ironien er ikke til å unngå – AOL og deres moderselskap Time Warner eide Netscape og var i en periode en av Microsofts bitreste rivaler. Microsoft ønsker å kjøpe en større del av AOL, hevder ryktene.

Partene skal sitte i aktive forhandlinger. Ifølge kildene ønsker Microsoft ikke bare en eierpost, men et samarbeid på flere konkrete punkter.

Det første skal være at AOL kaster ut Googles søkemotor og tar i bruk Microsofts etter hvert forbedrede alternativ. Det andre er muligheten for å slå sammen staben som selger annonser på AOL og Microsoft MSN til en felles salgsstyrke.

AOL har slitt med fallende inntekter i mange år fordi selskapet var verdens største internettleverandør da analoge modemer dominerte.

AOL og Microsofts samtaler er trolig mye drevet av at annonsemarkedet på Internett i fjor i USA løftet seg 21 prosent.

Til toppen