«GJØR LIGNINGER TIL EN LEK»: Microsoft uttrykker begeistring over å kunne tilby den norske appen «Mathemateria Eq» til Windows Phone. Først tre måneder senere har Terje lov til å støtte andre plattformer.

Microsoft vil ha appen «eksklusivt»

Terje (38) vant treningsleir for utviklere. Satser på Windows Phone.

Terje Kolderup (38) fra Stavern i Vestfold fikk høsten 2012 beskjed om at han var plukket ut til deltakelse i AppCampus.

Det er et inkubatorprogram ved Aalto-universitetet i Helsinki, som Nokia og Microsoft etablerte for å skape flere applikasjoner til Windows Phone.

Her fulgte en intensiv «treningsleir» over fire uker, med alt fra teknisk kursing til opplæring i entreprenørskap og verdifull nettverking, forteller nordmannen til digi.no.

Kolderup har master-utdannelse i informatikk fra Universitetet i Oslo. Han er også godkjent lektor i videregående skole og har undervist i matematikk på Hartvig Nissen.

Egentlig skulle appen hete «Mathemateria Equation». Navnet måtte kortes inn grunnet plassbegrensing i Windows Phone-butikken, røper Terje Kolderup.
Egentlig skulle appen hete «Mathemateria Equation». Navnet måtte kortes inn grunnet plassbegrensing i Windows Phone-butikken, røper Terje Kolderup.

Det er en spent utvikler som nå er klar med det han håper blir et gjennombrudd for oppstartbedriften sin, Capella IT.

«Mathemateria Eq» skal gjøre det moro å lære ligninger. Appen skal koste 21 kroner, men kan lastes ned gratis til Windows Phone nå de første dagene.

– Dette er en leken og enkel introduksjon til likninger. Konseptet er generelt. Hvis folk liker dette skal jeg levere hele læreplanen i matematikk for ungdomskolen, så har jeg andre tema for barneskolen. Konseptet er også egnet for mer avansert universitets-matte, sier han.

Karantene

Egentlig var appen ferdig i fjor, røper 38-åringen. Microsoft stiller imidlertid ekstra krav til kvalitetssikring før de betaler en hyggelig bonus.

Det utsatte lanseringen et halvår. Appen er blitt vesentlig forbedret i denne perioden, forteller Kolderup og fremhever særlig arbeidet til designeren Linda Maria Sneve.

– Microsoft gir meg 20.000 euro (omtrent 168.000 kroner). Det krever at appen ikke utgis til andre plattformer enn Windows Phone i minst 90 dager.

Videre forklarer IT-gründeren at dette er del av et åpent program, der Microsoft betaler 20.000 euro, 50.000 euro eller 70.000 euro til de som har en god idé til app.

– Det viste seg at veldig mange (av deltakerne som kvalifiserte seg) er som meg: En teknisk person med en idé, men som manglet mye av det som går på design, markedsføring og forretningsmodell. De med en komplett pakke og større satsing vil kunne få de større summene, sier han.

Millionstøtte

Dette er langt ifra den eneste støtten Capella IT har fått. Innovasjon Norge har skutt inn til sammen 370.000 kroner. Utdanningsdirektoratet har gitt ytterligere halvannen million kroner for utvikling av et såkalt multifunksjonelt læremiddel.

Det har gjort det mulig å satse fullt og helt på oppstartbedriften.

Han forteller at han valgte å satse på Windows Phone-plattformen fordi han har mest erfaring med å utvikle i .Net og C#. Han har imidlertid planer om å utvikle apper også til iOS og Android, men det blir først etter karantenetiden fra Microsoft utløper.

Drahjelpen fra Microsoft betyr ekstra oppmerksomhet fra Microsoft Norge, som i går sendte ut en egen pressemelding om appen. De kommer også til å promotere utgivelsen på markedsplassen sin.

Flere om beinet

Flere vil huske historien om Jean Baptiste Huyhn, matematikk-lektoren fra Elvebakken videregående skole i Oslo, som med selskapet WeWantToKnow allerede i 2012 gjorde suksess med spillet DragonBox, også det en mobil-app som lærer deg matematikk.

– Ble du inspirert av DragonBox?

– Vi har jo veldig lik bakgrunn. Saken er den at jeg har hatt ideen min lenge. Dette er noe jeg begynte å jobbe med i 2010. Så har de (WeWantToKnow) hatt bedre gjennomføringsevne og gjort kjempesuksess. Min app er mer hardcore skolematematikk. Det ser ikke ut som kortspill eller lignende. Det er også en konkurransemodus, der du kan konkurrere på tid. Hvis du er flink kan du konkurrere og bli best i fylket, landet eller hele verden.

Et annet poeng er at DragonBox ikke er utgitt til Windows Phone. Så for Microsoft er dette en kjempemulighet, ifølge Kolderup. – Det finnes ingen tilsvarende interaktiv app for matematikk, der du kan leke med matematikkoppgaver og oppdage hva det er mulig å gjøre, fortsetter han.

– Målet nå er at utgivelsen blir en suksess først blant de 4 prosentene som bruker Windows Phone i Norge. Med mange nedlastinger og gode tilbakemeldinger vil appen kunne gjøre det godt også i USA, England og Tyskland. Da er det ingen grenser for hvor mange du kan selge til.

    Les også:

Til toppen