Microsoft vil hindre Google-oppkjøp

Frykter at Google vil begrense konkurrentenes tilgang til flighttider.

Google kunngjorde i sommer at selskapet vil kjøpe ITA Software, som leverer løsninger for å organisere og presentere informasjon om flyreiser, samt kjøp og salg av reiser, setereservasjon med mer.

En rekke reiseorienterte nettjenester dannet i oktober koalisjonen FairSearch.org som blant annet har som mål å få det amerikanske justisdepartementet til å hindre Googles kjøp av ITA. Denne uken har koalisjonen fått flere medlemmer.

Microsoft er blant de nye medlemmene. Selskapet benytter løsninger fra ITA Software i forbindelese med Bings reiseseksjon, som er basert på Farecast, som Microsoft kjøpte i 2008.

De øvrige nye medlemmene i FairSearch.org er britiske prissammenligningstjenesten Foundem, den franske reiseselskaporganisasjonen Level...com og det Singapore-baserte reisebyrået ZUJI.

FairSearch.org mener at dersom Google får kjøpe ITA Software, vil selskapet kontrollere den programvaren som de fleste av selskapet nærmeste rivaler innen reisesøk har bygget sine tjenester på. Dette vil ifølge koalisjonen gjøre det mulig for Google å manipulere og dominere den nettbaserte markedsplassen for flyreiser.

Koalisjonen opplyser at Google er kilden til mer enn 30 prosent av all søkemotortrafikk som går til reisenettsteder, og at det er den viktigste måten nettbrukere finner fram til amerikanske bedrifter på nettet.

Samtidig trekker FairSearch.org ofte fram saker hvor det påstås at Google prioriterer egne tjenester i søkeresultatene til Google Search, framfor andre. Tidligere, før Google fikk mer spesialiserte søkenettsteder, for eksempel Google Place Search, hadde de eksterne reisetjenestene en mer prominent plass i Googles søkeresultater.

Dette omtales i større detalj i en artikkel i Wall Street Journal, som ble publisert på søndag.

Google kommenterer saken i et eget blogginnlegg og oppsummerer på følgende måte:

Vi bygger Google for brukere, ikke nettsteder. Vi ønsker velkommen en løpende dialog med nettstedeiere for å bidra til å sikre at vi bygger gode produkter, men når alt kommer til alt, kommer brukerne først. Dersom vi svikter brukerne våre, er konkurrentene bare et klikk unna.

Blogginnlegget er undertegnet Carter Maslan, Director of Product Management i Google.

    Les også:

Til toppen